Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: The Handmaiden: erotiska flammor bränner hål på duken

Lady Hideko hjälper sin husjungfru att klä av sig.
Förföriskt vackert i "The Handmaiden". Den japanska grevinnan Hideko (Min-hee Kim) hjälper sin korenska jungfru (Tae-ri Kim) med kläderna. Typ. Lady Hideko hjälper sin husjungfru att klä av sig. Bild: Cinemanse Oy the handmaiden, tae-ri kim, min-hee kim

The Handmaiden är en besynnerlig film. Ett koreanskt klassdrama upphängt på en thrillerstruktur som doppats i dallrande erotik. Störande, vackert, hetsande.

Inledningen är ödesmättad. En ung kvinna lämnar över ett spädbarn i en äldre kvinnas armar innan hon med dröjande steg vandrar mot perrongen.

En annan ung kvinna utbrister kvidande: ”låt mig åka i hennes ställe!” Men ingen lyssnar och tåget rullar iväg.

Den ensamma resenären är koreanska, heter Sook- Hee (Tae-ri Kim) och har fått jobb som tjänsteflicka hos den förmögna japanskan Lady Hideko (Min-hee Kim).

Men just när man ställt in sig på ett klassdrama med nationella förtecken tar berättelsen en ny vändning och in på scenen stiger en man (Jung-woo Ha) som har för avsikt att förföra Hideko för att sedan driva henne till vansinne - i syfte att komma åt förmögenheten.

Frågan är vad Sook-Hee har med saken att göra och vem som egentligen håller i trådarna?

Tjänsteflickan Sok-Hee (Tae-ri Kim) kikar in genom ett fönster.
Jungfrun i fönstret. Tjänsteflickan Sook-Hee (Tae-ri Kim) vet inte vad hon skall tycka om allt hon får se i sitt nya hem. Tjänsteflickan Sok-Hee (Tae-ri Kim) kikar in genom ett fönster. Bild: Cinemanse Oy the handmaiden, tae-ri kim

Intressant struktur

Regissören Chan-wook Parks The Handmaiden bygger på Sarah Waters roman Fingersmith och är en alltigenom intrikat historia - en lek med åskådarens förväntningar.

Berättarmässigt handlar det om en triptyk där händelseförloppet skildras ur tre olika perspektiv. Först får vi ta del av Sook-Hees berättelse, därefter Lady Hidekos och slutligen vecklas helheten ut för att avslöja ytterligare en bild.

Uppenbart är är att den mystiske mannen i leken har blick för skönhet och sinne för spel. Men är han på det klara med hur höga insatserna är?

Till det yttre är filmen en klassisk svindlarhistoria, men bortom finurligheterna döljer sig en berättelse om människans starkaste drifter. Drifter som alstrar postiv kraft när de vårdas väl, men som blir livsfarliga när de tillåts ta över.

Greven, pigan, grevinnan och hennes farbror poserar.
Skulle du lita på denna kvartett? Frågan är om greven, jungfrun, grevinnan och farbrodern alls är vad de ger sig ut för att vara. Greven, pigan, grevinnan och hennes farbror poserar. Bild: Cinemanse Oy the handmaiden, jung-woo ha,tae-ri kim, min-hee kim, jin-woong jo

Ett ord betyder så mycket

Lady Hideko bor i en avlägset belägen herrgård tillsammans med sin farbor (Jin-woong Jo) och en liten krets trotjänare.

Det specifika med deras egna lilla värld är att den präglas av en enda drift - lusten. Här kretsar allt kring sex. Men inte huvudsakligen i form av sexuella akter utan som verbala orgier. En och annan illustration glimtar visserligen till på varsamt målade pergamentrullar - men annars handlar det om ord. Bara ord.

Åtminstone inledningsvis.

I ett vackert bibliotek samlas förmögna män för att höra Hideko läsa ur de erotiska texter som farbror Kouzuki samlar på. Texter vars formuleringar dryper av sav och dallrar av åtrå. Kontrasten till den hårt snörda kvinnan som till synes oberörd låter skildringarna droppa från de hårt sminkade läpparna är enorm.

Hon är sval och elegant - orden heta och snuskiga.

Kombinationen är naturligtvis outhärdligt gäckande för den samlade publiken som vrider sig av vällust i sina strama kostymer.

Lady Hideko i närbild när hon hårt sminkad läser.
Ingen vanlig sagotant. De ord som trillar över Lady Hidekos (Min-hee Kim) läppar sätter kroppar i brand. Lady Hideko i närbild när hon hårt sminkad läser. Bild: Cinemanse Oy the handmaiden, min-hee kim

Ett litet men...

Visst är The Handmaiden en upplevelse, men i slutskedet blir den onödigt utdragen och övertydlig.

Och samtidigt som sexskildringarna onekligen är heta så väcker de frågan om var gränsen går mellan voyeurism ur ett oväntat perspektiv och den traditionella manliga blicken.

Finns det inte dessutom en uppenbar risk för att den extremt estetiska ytan egentligen bara döljer ett stort hav av ingenting? Att man blir lurad att tro att här finns ett djup?

Mer än så kan jag inte säga om jag skall undvika att förstöra upplevelsen för den som känner sig lockad att se filmen.

Däremot kan jag säga att man inte behöver känna sig generad över att köpa en biljett till denna berättarmässiga bergochdalbana - biosalongens trygga mörker döljer även de mest rodnande kinder.

Lady Hideko läser för en trollbunden, manlig publik.
Lady Hideko läser för en trollbunden, manlig publik. Bild: Cinemanse Oy the handmaiden, min-hee kim

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje