Hoppa till huvudinnehåll

Så lyckas du dra på dig strumporna när du blir gammal - 21 knep att hålla i gång hela livet

Bildcollage av grafik som visar folk som motionerar i vardagen genom att tvätta fönster, gå i trappor och borsta tänderna på ett ben.
Bildcollage av grafik som visar folk som motionerar i vardagen genom att tvätta fönster, gå i trappor och borsta tänderna på ett ben. Bild: Yle Uutisgrafiikka motion,vardagsmotion

Den som vill kunna dansa loss också på äldreboendet gör klokt i att börja vårda sin kropp i god tid. Det krävs ingen hårdträning på gymet, bara några enkla rörelser i vardagen. Kolla listan här!

När du är ung eller mitt i småbarnsskedet

  • Gå en ordentlig promenad med barnvagnen.
  • Lek med barnen! Spring, hoppa och klättra precis som de.
  • Skjutsa ditt barn till dess hobby. I stället för att bara vänta tills passet är slut kan du passa på att ta en rask promenad. Locka de andra föräldrarna med dig!
  • Träna mag- eller ryggmusklerna när du tittar på serier eller filmer. Glöm inte att tänja ibland.

När du fyllt fyrtio

  • Förvara föremål du ofta behöver på de övre hyllorna. Det tvingar dig att sträcka på dig. Bra rörlighet hjälper dig senare i livet att klä på dig strumporna, dra tröjan över huvudet, borsta håret och till och med torka dig på toaletten.
  • Parkera bilen ett stycke från ingången till jobbet eller mataffären. Alla steg är nyttiga!
  • Ta trappan! Strunta i hissen och rulltrappan. Om du blir riktigt ivrig kan du ta två trappsteg i taget!
  • Stå under korta jobbmöten eller stå åtminstone när du själv har ordet.
  • Om du hämtar lunchen utanför det huset du jobbar i, gå lite längre bort.
  • I stället för att sitta någonstans när du träffar dina kompisar kan du stämma promenad- eller andra aktivitetsträffar.
Grafik av man som går i trappor
Grafik av man som går i trappor Bild: Yle Uutisgrafiikka vardagsmotion,motion

I medelåldern

  • Stå på ett ben när du borstar tänderna. Det tränar upp balansen och ett bra balanssinne förebygger fallolyckor när du blir äldre.
  • Gör knäböjsövningar! Ju starkare benmuskler, desto bätte balans.
  • Rör dig ute i skogen, gå upp och ner för backar. Böj dig ner för att plocka bär eller blommor.
  • Glöm fjärrkontrollen när du byter tv-kanal eller justerar volymen.
  • Förvara mobilen i tamburen. Då tvingas du stiga upp alltid när du behöver den.
Grafisk bild som föreställer en kvinna som tvättar ett fönster.
Grafisk bild som föreställer en kvinna som tvättar ett fönster. Bild: Yle Nyhetsgrafik fönster,Städa,fönstertvätt

I pensionsåldern

  • Stig upp från stolen och sätt dig ner igen. Ju starkare lårmuskler, desto längre klarar du av att röra på dig och vara aktiv.
  • Överdriv dina rörelser när du torkar damm och dammsuger.
  • Stig av bussen ett par hållplatser för tidigt och gå resten av vägen.
  • Fundera på varför du vill orka bättre. Vill du ha kul mellan lakanen med din partner? Vill du leka med barnbarnen? Glöm andras krav och önskemål, fundera på vad som motiverar just dig att röra på dig.
  • Gör en liten ändring i taget. Exempelvis kan du cykla till butiken i stället för att ta bilen. Kom ihåg att all motion räknas!
  • Stirra dig inte blind på mängderna. För att uppnå rekommendationerna bör du röra på dig 2,5 timmar i veckan så att du blir andfådd. Dessutom bör du syssla med någon slags muskelträning två gånger i veckan. Det här kan verka som ett omöjligt mål, men kom ihåg att all slags motion räknas. För en som inte är så van att röra på sig, kan det i början räcka med en kvart lätt motion per dag.
Grafik som visar kvinna som borstar tänderna stående på ett ben.
Grafik som visar kvinna som borstar tänderna stående på ett ben. Bild: Yle Uutisgrafiikka motion,vardagsmotion

Artikeln är ursprungligen skriven av Santtu Natri på Yle Uutiset. Hans källor är Harri Helajärvi på Paavo Nurmi-centret i Åbo, Anne-Mari Jussila och Tommi Vasankari vid UKK-institutet i Tammerfors, Marko T. Korhonen vid Forskningscentret för gerontologi i Jyväskylä samt mångsysslaren inom motion, Esa Pyhälä från Brahestad.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa