Hoppa till huvudinnehåll

Så lyckas du dra på dig strumporna när du blir gammal - 21 knep att hålla i gång hela livet

Bildcollage av grafik som visar folk som motionerar i vardagen genom att tvätta fönster, gå i trappor och borsta tänderna på ett ben.
Bildcollage av grafik som visar folk som motionerar i vardagen genom att tvätta fönster, gå i trappor och borsta tänderna på ett ben. Bild: Yle Uutisgrafiikka motion,vardagsmotion

Den som vill kunna dansa loss också på äldreboendet gör klokt i att börja vårda sin kropp i god tid. Det krävs ingen hårdträning på gymet, bara några enkla rörelser i vardagen. Kolla listan här!

När du är ung eller mitt i småbarnsskedet

  • Gå en ordentlig promenad med barnvagnen.
  • Lek med barnen! Spring, hoppa och klättra precis som de.
  • Skjutsa ditt barn till dess hobby. I stället för att bara vänta tills passet är slut kan du passa på att ta en rask promenad. Locka de andra föräldrarna med dig!
  • Träna mag- eller ryggmusklerna när du tittar på serier eller filmer. Glöm inte att tänja ibland.

När du fyllt fyrtio

  • Förvara föremål du ofta behöver på de övre hyllorna. Det tvingar dig att sträcka på dig. Bra rörlighet hjälper dig senare i livet att klä på dig strumporna, dra tröjan över huvudet, borsta håret och till och med torka dig på toaletten.
  • Parkera bilen ett stycke från ingången till jobbet eller mataffären. Alla steg är nyttiga!
  • Ta trappan! Strunta i hissen och rulltrappan. Om du blir riktigt ivrig kan du ta två trappsteg i taget!
  • Stå under korta jobbmöten eller stå åtminstone när du själv har ordet.
  • Om du hämtar lunchen utanför det huset du jobbar i, gå lite längre bort.
  • I stället för att sitta någonstans när du träffar dina kompisar kan du stämma promenad- eller andra aktivitetsträffar.
Grafik av man som går i trappor
Grafik av man som går i trappor Bild: Yle Uutisgrafiikka vardagsmotion,motion

I medelåldern

  • Stå på ett ben när du borstar tänderna. Det tränar upp balansen och ett bra balanssinne förebygger fallolyckor när du blir äldre.
  • Gör knäböjsövningar! Ju starkare benmuskler, desto bätte balans.
  • Rör dig ute i skogen, gå upp och ner för backar. Böj dig ner för att plocka bär eller blommor.
  • Glöm fjärrkontrollen när du byter tv-kanal eller justerar volymen.
  • Förvara mobilen i tamburen. Då tvingas du stiga upp alltid när du behöver den.
Grafisk bild som föreställer en kvinna som tvättar ett fönster.
Grafisk bild som föreställer en kvinna som tvättar ett fönster. Bild: Yle Nyhetsgrafik fönster,Städa,fönstertvätt

I pensionsåldern

  • Stig upp från stolen och sätt dig ner igen. Ju starkare lårmuskler, desto längre klarar du av att röra på dig och vara aktiv.
  • Överdriv dina rörelser när du torkar damm och dammsuger.
  • Stig av bussen ett par hållplatser för tidigt och gå resten av vägen.
  • Fundera på varför du vill orka bättre. Vill du ha kul mellan lakanen med din partner? Vill du leka med barnbarnen? Glöm andras krav och önskemål, fundera på vad som motiverar just dig att röra på dig.
  • Gör en liten ändring i taget. Exempelvis kan du cykla till butiken i stället för att ta bilen. Kom ihåg att all motion räknas!
  • Stirra dig inte blind på mängderna. För att uppnå rekommendationerna bör du röra på dig 2,5 timmar i veckan så att du blir andfådd. Dessutom bör du syssla med någon slags muskelträning två gånger i veckan. Det här kan verka som ett omöjligt mål, men kom ihåg att all slags motion räknas. För en som inte är så van att röra på sig, kan det i början räcka med en kvart lätt motion per dag.
Grafik som visar kvinna som borstar tänderna stående på ett ben.
Grafik som visar kvinna som borstar tänderna stående på ett ben. Bild: Yle Uutisgrafiikka motion,vardagsmotion

Artikeln är ursprungligen skriven av Santtu Natri på Yle Uutiset. Hans källor är Harri Helajärvi på Paavo Nurmi-centret i Åbo, Anne-Mari Jussila och Tommi Vasankari vid UKK-institutet i Tammerfors, Marko T. Korhonen vid Forskningscentret för gerontologi i Jyväskylä samt mångsysslaren inom motion, Esa Pyhälä från Brahestad.

  • Fem skridskoåkare till EM

    Poutala och Koskela är Finlands största medaljkandidater.

    Mika Poutala och Pekka Koskela är de största finländska medaljkandidaterna då EM i hastighetsåkning på skridskor avgörs i Ryssland i början av januari.

  • Oriola byter VD efter vinstvarning

    Problemen med medicinleveranserna kostade över tio miljoner.

    Läkemedelspartihandeln Oriola byter VD med omedelbar verkan efter att notan på medicinernas leveransproblem har stigit till 10-11 miljoner euro.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

Nyligen publicerat - Hälsa