Hoppa till huvudinnehåll

Personalen på Attendos Villa Stella: Kritiken mot oss är orättvis

En klient på ett serviceboende.
Det ordnas bland annat allsång åtminstone en gång i veckan på Villa Stella i Ekenäs. En klient på ett serviceboende. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,Raseborg,Västnyland,äldreboende,äldreomsorg,åldringar,villa stella

Kritiken mot Attendos äldreboende Villa Stella i Raseborg är både obefogad och orättvis. Det säger personalen, som upplever sig utpekad på fel grunder.

Attendos vårdhem i Västnyland har fått en hel del kritik, bland annat gällande personalbrist och dålig hygien. Attendo driver Källans vårdhem i Hangö, Villa Stella i Ekenäs och Villa Pentby i Karis.

Personalen som jobbar på Villa Stella känner sig nu utpekad och orättvist behandlad.

De som jobbar på boendet känner inte alls igen den kritik som riktas mot dem, både direkt och indirekt.

Kritiken har också lett till oro bland både anhöriga och bland personalen.

Porträttbild av Lena Kapanen.
Lena Kapanen är närvårdare på Villa Stella. Porträttbild av Lena Kapanen. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,Västnyland,Raseborg,villa stella

Därför vill de bemöta kritiken och berätta om sin verksamhet på boendet.

- Kritiken är väldigt orättvis eftersom vi har en väldigt bra vård här och vi gör väldigt mycket med våra åldringar, säger Lena Kapanen som är närvårdare på Villa Stella.

Aktiviteter varje vardag

Villa Stella har bland annat kritiserats för att erbjuda för lite stimulans åt de klienter som bor där.

Enligt en anhörig som Yle Västnyland har intervjuat finns det många klienter som därför är apatiska.

Christel Lagerroos-Bäckman som är vårdhemschef säger att den kritiken är obefogad och att klienterna erbjuds program de allra flesta vardagar.

Programmet varierar från vecka till vecka och det kan vara till exempel bingo, allsång eller gymnastik.

- Vi har aktiviteter inplanerade varje vardag, från måndag till fredag. Men vi måste beakta att många invånare kanske vill vila och att det också finns sådana sjukdomar som gör att man kanske inte kan delta.

Veckoschema på ett äldreboende.
Så här kan veckoschemat på Villa Stella se ut. Veckoschema på ett äldreboende. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,Västnyland,Raseborg,skylt,veckoschema

Aktiviteterna brukar ske mellan förmiddagskaffet och lunchen och alla som vill delta får göra det, säger Lagerroos-Bäckman.

Många klienter brukar också tycka om att färglägga och de kan sitta vid ett av borden och syssla med det.

Småbarn och djur på besök

Förutom de regelbundna aktiviteterna ordnas också andra tillställningar för klienterna, förklarar Christel Lagerroos-Bäckman.

Bland annat kommer både hundar, kaniner och kycklingar på besök till boendet

- Vi har lekis här bredvid och lekisbarnen kommer på regelbundna besök. Det är härligt att se hur barnen njuter av att få förevisa sin sång och så ser man hur många åldringar tårögt njuter av tillställningen.

Utevistelse minst en gång i veckan

Enligt Attendos regler ska varje klient vara ute en gång i veckan. Det betyder fyra utevistelser per klient i månaden.

Samtidigt ska personalen beakta sjukdomar, allmänt hälsotillstånd, den egna viljan och vädret.

Då det är kallt och dåligt väder är klienterna mer sällan ute, medan man sommartid vistas utomhus betydligt oftare, betonar personalen.

Villa Stella i Ekenäs.
Det finns en inhägnad gård utanför boendet. Villa Stella i Ekenäs. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,Västnyland,Raseborg,ålderdomshem,vårdanstalter,äldreboende,villa stella

Personalen på Villa Stella för också statistik över utevistelserna på sitt boende.

Under perioden 1.4.2016 till 30.9.2016 har de 14 klienter som bodde där varit ute totalt 642 gånger.

Det är närmare dubbelt så mycket som Attendos krav.

Lena Kapanen menar att det inte är många anhöriga som har frågat hur ofta klienterna går ut.

- Vi har vår egen trädgård och vi har dörren öppen. Under sommaren kan en del gå ut två, tre gånger om dagen. Vi är mycket ute om vädret tillåter, säger hon.

Lätt att hitta personal

Det bor 17 minnesjuka klienter på Villa Stellas boende i Gammelboda. De allra flesta är mellan 90 och 100 år gamla.

Totalt jobbar det 13 personer på boendet.

Vardagar jobbar mellan tre och fyra personer samtidigt. På natten är en person på plats.

Det här är tillräckligt, anser Lena Kapanen.

- Det går riktigt bra när vi har vårdbiträden med och vi har en i köket.

En klient på ett serviceboende.
För tillfället bor 17 minnessjuka klienter på Villa Stella. En klient på ett serviceboende. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,ålderdomshem,äldreomsorg,äldreboende,villa stella

Enligt vårdbolaget Attendos områdeschef Simo Saaranen är det av någon anledning ovanligt svårt att rekrytera vårdpersonal just i Västnyland.

Men Christel Lagerroos-Bäckman menar att Villa Stella inte har märkt av detta.

- Vi har ovanligt bra fått närvårdare och vi har inte de problemen som man kanske har på andra håll.

Attendo blev i höstas tvunget att betala 100 000 euro åt Raseborgs stad eftersom personalstyrkan på vårdhemmet Villa Pentby i Karis hade varit för liten.

Upprivande flytt i bakgrunden

År 2014 vann Attendo Raseborgs stads upphandling om vården av minnessjuka.

Det innebar att de minnessjuka klienterna som bodde på Folkhälsans boende Blomsterhemmet var tvungna att flytta.

Det blev en upprivande process för många anhöriga.

Lena Kapanen tror att den delvis kan ligga som grund för den kritik som Villa Stella fortfarande får ta emot.

- Jag kan tänka mig att det var svårt för de anhöriga då klienterna skulle flytta hit, säger hon.

En porträttbild av Christel Lagerroos-Bäckman.
Christel Lagerroos-Bäckman är vårdhemschef. En porträttbild av Christel Lagerroos-Bäckman. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,christel lagerroos-bäckman

Christel Lagerroos-Bäckman understryker för sin del att städerna har separata avtal för Attendos olika boenden.

Men det kan hända att alla boenden skärs över en kam då ett av dem får kritik.

- Men jag kan inte ta ställning till vad som är på de andra ställena. Jag kan bara prata för Villa Stellas del.

Personalen blir hörd

Hangös grundtrygghetschef Elisabeth Kajander har kritiserat bolaget Attendos attityd och menar att det har en annan syn än Hangö stad på vad god vård och omsorg är.

Men på Villa Stella har Christel Lagerroos-Bäckman och Lena Kapanen inte heller något att klaga på när det gäller bolagets attityd.

- Nej kanske tvärtom. Attendo försöker satsa på en utmärkt vård och på att inte bara ge basvård, utan också det lilla extra åt anhöriga, säger Lagerroos-Bäckman.

Hon menar att Attendo vill ge en utmärkt service just med tanke på den kommande social- och hälsovårdsreformen. Den innebär att man i högre grad själv väljer var man vårdas.

Två klienter på ett äldreboende.
Attendo ger extra bra vård, menar personalen. Två klienter på ett äldreboende. Bild: Yle/Minna Almark Attendo,Västnyland,Raseborg,äldreomsorg,ålderdomshem,åldringar,villa stella

Också personalen får sin röst hörd inom bolaget.

- Allt kan man inte få, men nog tycker jag att vi får våra röster hörda. Vissa bestämmelser om avtal eller regler kan vi inte påverka, säger Lena Kapanen.

Både hon och Christel Lagerroos-Bäckman skulle utan att tveka själva välja Villa Stella om de en dag behövde den typens vård.

- Jo faktiskt och personer med inblick har också sagt att de kunde bo här!