Hoppa till huvudinnehåll

Farleden i Karleby blir inte djupare

Hamnen i Karleby.
Arkivbild. Hamnen i Karleby. Bild: Yle/Anette Forsström-Fellman karleby hamn

Regeringen har budgeterat för muddring av farleder i Finland. På listan finns Uleåborg, Nordsjö hamn i Helsingfors och Raumo. Inga pengar ser ut att tillfalla hamnen i Karleby, trots att behovet är akut.

Det blir ingen muddring för Karleby hamn, som lämnade in sin ansökan redan 2009. Istället beviljar regeringen statlig finansiering av farleder vid Nordsjö hamn, Uleåborg hamn och Raumo hamn.

- Jag har förstått att de inte får full finansiering, att det behövs en egen investeringsandel, säger Torbjörn Witting, hamndirektör i Karleby.

Witting påpekar att det ännu inte har kommit något konkret besked om finansieringen, men det ser dystert ut.

Även om staten skulle finansiera en muddring till en viss del, tycker Witting att det låter märkligt eftersom farlederna ägs av staten.

- Det är förvånansvärt att man ska investera i statens egendom.

Akut behov

Sedan år 2009, när Karleby hamn lämnade in sin ansökan till Sjöfartsverket, har det hunnit hända mycket.

- Vi har över 50 stora fartyg per år nu, och vi har ett akut behov av en djupare farled.

Hamndirektör Torbjörn Witting i Karleby
Torbjörn Witting. Hamndirektör Torbjörn Witting i Karleby Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist torbjörn witting

Witting säger att det inte får ta för länge för regeringen att ta ett beslut gällande muddringen av farleden.

- Om vi har ett akut behov kan vi inte tala om år. Muddringsprocessen är lång.

Witting säger också att allt utom finansieringen är förberett och klart.

- Vi har allt klart för att, så att säga, trycka på knappen, säger Witting.

I samband med muddringen skulle man också fördjupa hamnbassängen, ett projekt som hamnen själv skulle stå för ekonomiskt.