Hoppa till huvudinnehåll

Digitala kanaler ersätter resebyråer - hur bokar du din semester?

Kvinna använder en dator för att boka flyg på en sandstrand.
Kvinna använder en dator för att boka flyg på en sandstrand. Bild: Mostphotos turism,resande,semester,Resebyråer och andra resetjänster

Finländska resenärer bokar allt mer semesterresor på nätet. Resebyrån TUI har satsat kraftigt på nättjänster och satsningen har burit frukt.

Över 80 procent av resenärerna bokar sina resor via nättjänster.

Under de senaste sju månaderna har köp med mobilapparater ökat med 50 procent, medan köp med surfplattor ökat med 30 procent.

Mobilbesökare på TUI:s webbsajt har under samma tidsperiod ökat med 70 procent.

- Tidigare bläddrade användare på sajten med mobilen men bokade sina resor med dator, säger TUI:s kommunikationschef Pauliina Pajunen.

Hon säger också att det är tydligt att satsningen på användarvänliga sajter för mobilapparater har ökat intresset för att boka med mobilen.

TUI lägger ner sin sista butik i Norden

Digitaliseringen har lett till att TUI Finland stänger sin sista butik i Helsingfors och därmed i hela Norden.

I resten av Europa är läget annorlunda. Till exempel i Tyskland görs majoriteten av bokningarna i butikerna.

- I Finland är det så få kunder som köper sina resor via butiker så det är inte lönsamt att hålla dem öppna, säger Pauliina Pajunen.

Efter den 31 januari får kunder förlita sig på service via digitala kanaler som chatt-tjänster och sociala medier.

Pajunen säger också att telefonservice fortfarande finns och att kundbetjäning går att få från morgon till kväll.

TUI Finlandschef Tiina Sirén anser att den fysiska butiken blivit föråldrad.

- Butiken har erbjudit våra kunder inspiration och upplevelser men nu är det digitala kanaler som gäller, säger Sirén.

Ett par på en solig strand.
Ett par på en solig strand. Bild: Mostphotos sommar,semester,badstränder,sand,vändkretsar,avslappning,outdoors,pair

Digitala kanaler heta hos konkurrenter också

TUI Finlands konkurrent Tjäreborg har inga planer på att stänga sina fysiska butiker.

Detta trots att 84 procent av deras resor bokas på nätet.

- Vi satsar nog på det digitala men kundservicen måste gå först i alla dess former, säger Arja Pucilowski, pressansvarig på Tjäreborg.

Hos Tjäreborg har sajtbesöken via digitala kanaler ökat med 66 procent på sju månader.

Pucilowski betonar att även om de flesta köpen görs på nätet är butikerna fortfarande viktiga.

- Butikerna besöks eftersom kunderna upplever att personlig service är viktig. De vill komma till butiken och diskutera med en expert.

Hur bokar du din semester?

Med dator
78.8% (167 röster)
Med mobilen/surfplatta
12.7% (27 röster)
I butiken
7.1% (15 röster)
Per telefon
1.4% (3 röster)
Antal avgivna röster: 212

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes