Hoppa till huvudinnehåll

Grankullabor trötta på låga perronger: "Om man har ont i knät är det svårt att ta sig upp i tåget"

I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget.
Ett ordentligt kliv får man, som den här mannen, ta när man stiger av och på tåget i Grankulla. I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget. Bild: Yle/ Karin Filén perrong

- Tågperrongen är så låg att man måste ta ett högt steg för att komma upp i tåget. Om man har ont i knät eller har med sig en barnvagn är det svårt att ta sig upp.

Tiina Ignatius bor nära järnvägsstationen i Grankulla och använder tåget ofta. Hon upplever ändå att de låga perrongerna gör att det är svårare att ta sig upp i tåget än det borde vara. Det händer att hon har med sig sitt barnbarn i vagn, och då måste hon vippa barnvagnen så att hon kan skuffa in den i tåget.

- Det känns som att han kan trilla ur! När jag har med mig barnbarn och hund är det mycket svårt för mig att ta mig upp i tåget.

Tiina Ignatius står vid järnvägsspår i solsken.
Tiina Ignatius åker gärna tåg, men tycker att det är jobbigt med de låga perrongerna. Tiina Ignatius står vid järnvägsspår i solsken. Bild: Yle/ Karin Filén tiina ignatius

Hon berättar också att hon ofta har hjälpt främmande barn med deras cyklar. Att stiga av tåget är inte alltid heller enkelt.

- På vintern när det är halt på perrongen känns det också jobbigt att stiga ut ur tåget då det är så högt.

Vad borde man göra då?

- Man borde höja perrongen. Åtminstone borde man väl kunna höja delar av den så att de som har svårt att röra sig kan ta sig in i tåget.

Ignatius säger att hon är långt ifrån den enda som upplever de låga perrongerna som ett problem.

- Det är många gamla människor i Grankulla som inte alls använder tåget just för att det är så svårt.

Trafikverket håller med - men lovar inte snabb bättring

Perrongerna i Grankulla är nu 26,5 cm höga, vilket är klart lägre än på nästan alla andra stationer. 55 cm är det vanliga.

Matti Nummelin som är teknisk chef vid Trafikverket håller med om att de är för låga.

- En modern järnvägsstation ska ha låga perronger. Jag förstår att det här är en svår situation för Grankullaborna.

Detalj av låggolvståg som stannat invid perrong.
Så här ska det se ut. Bilden är tagen på Hoplax station. Detalj av låggolvståg som stannat invid perrong. Bild: Yle/ Karin Filén tågtrafik,tågperrong

Grankulla är bland de få stationer i huvudstadsregionen som ännu har sina låga plattformer. Kera är en annan. Perrongerna byggdes på 60-talet och har inte ändrats på sedan dess.

Ja men då är alla överens: Så här ska det inte vara. Så vad tänker man göra åt det då?

- Vi håller på att planera den nya stadsbanan mellan Alberga och Esbo, och i samband med det arbetet ska också Grankulla få höga plattformer.

Goda nyheter, alltså! Eller?

- Jag vet tyvärr inte när det här blir. Vi måste vänta på det politiska beslutet om när banan ska byggas.

Enligt Trafikverket kan man ta i bruk banan stegvis 4-5 år efter att beslut om att påbörja byggande har tagits.

Man kan inte höja perrongerna redan nu, för då skulle man vara tvungen att riva dem igen när byggandet startar eftersom de inte skulle passa ihop med resten av det nya. Så det är enligt Nummelin uteslutet.

Ramper?

Problemet kommer alltså att åtgärdas någon gång i framtiden. Men tills dess då? Vad ska de Grankullabor som har svårt att röra sig göra?

Hur skulle det vara med något slags tillfälliga ramper som man kan använda om man känner att 29 cm är ett för högt kliv att ta? Matti Nummelin funderar.

- Teoretiskt sätt skulle det kanske gå... Jag vet att man har sådana i Tyskland. Men det skulle bli svårt med snöröjningen. Vi kan tänka på saken. Lova kan jag inte.

När får vi veta om det blir av eller inte?

- Det kan jag tyvärr inte säga.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen