Hoppa till huvudinnehåll

Skärgårdskommissionen nöjd med Berners besked gällande förbindelsebåtstrafiken

Färjan Viken i Granvik.
Färjan Viken i Granvik. Bild: Yle/Fredrik Häggman Viken,m/s viken

Kostnaderna för förbindelsebåtstrafiken kommer även fortsättningsvis att tas ur statsbudgeten som en öronmärkt summa. Det beskedet fick skärgårdskommissionen vid Egentliga Finlands förbund på måndagen av trafik- och kommunikationsminister Anne Berner (C).

I ett utlåtande som skärgårdskommissionen gav till Anne Berner på mötet uttryckte kommissionen att anslagen för förbindelsebåtstrafiken måste öronmärkas.

En linje som Berner också höll med om när hon på kommissionens möte på måndagen informerade om skärgårdstrafikens situation inför den stundande landskapsreformen.

- Det här var ett skönt besked att få. Alltså att pengarna kommer att öronmärkas och att de inte kan användas till något annat än förbindelsebåtstrafiken i landskapet, säger Kurt Kronehag, SFP:s representant i Egentliga Finlands förbunds skärgårdskommission.

Gällande förbindelsebåtstrafiken är statens anslag just nu 17 miljoner euro per år.

- Det var en bra dag och det var väldigt positivt att få diskutera med Anne Berner, men jag är ännu ängslig över framtiden. För hon sade inget om hur stora anslagen blir i framtiden, alltså efter 2019, säger Kronehag.

Förbindelsebåten Viken i Väståboland
Förbindelsebåten Viken i Väståboland Bild: Yle/ Åboland viken

På mötet gav Anne Berner också sin syn på hur förbindelsebåtstrafiken ska finansieras i framtiden. I våras fick Berner till slut efter en massiv kritik backa med sitt förslag på att införa avgifter för skärgårdstrafiken, men oron över att det i framtiden ska vara landskapet som ska finansiera förbindelsebåtstrafiken är dock fortfarande stor.

-  Minister Berner tycker fortfarande att förbindelsebåtstrafiken ska finansieras med avgifter. Hon sade också att ansvaret för hur skärgårdstrafiken ska utvecklas ska ligga hos landskapet, så vi kan nog räkna med att det kommer att komma något nytt avgiftsförslag i framtiden.

Inga svar gällande privata vägfärjor och flygledningen i Åbo

Även finansieringen av de privata vägfärjorna togs upp på mötet, då ett nytt lagförslag föreslår att statens andel av finansieringen ska minska.

Skärgårdskommissionen anser att bidragen för de privata landsvägsfärjorna måste höjas för att inte ekonomiskt belasta delägarna, eftersom färjorna drivs mycket ekonomiskt och tjänar en utsatt del av befolkningen.

- Men i den här frågan fick vi inga besked kring om hur det kommer att gå med finansieringen. Och som det är nu täcker inte statsbidragen de administrativa kostnaderna.

Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik.
Väglagsfärjan till Haverö är en privat landsvägsfärja. Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik. Bild: Yle/Linus Hoffman Haverö (ö),väglag,privat färja

Ytterligare ett ärende på mötet var finansieringen av räddningshelikopterns nattjour vid Åbo flygplats.

Skärgårdskommissionen anser att det behövs en räddningshelikopter som kan flyga oberoende av väder och tid, för att trygga säkerheten för dem som rör sig och bor i skärgården.

Därför måste flygledningen i Åbo enligt kommissionen även fortsättningsvis verka dygnet runt.

- Men vi fick inga svar i den frågan heller. Berner sade att ansvaret för den frågan ligger hos Inrikesministeriet, säger Kronehag.

Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma.
Gränsbevakningens räddningshelikopter. Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma. Bild: Yle/Peter Petrélius bevakningsflygdivisionen i åbo