Hoppa till huvudinnehåll

Tidtabellen håller för ny Kvarkenfärja

En bild tagen från toppen av storberget i gerby. Man ser havet där wasalinefärjan åker.
Nuvarande Wasa Express ska enligt planerna ersättas med en toppmodern färja. En bild tagen från toppen av storberget i gerby. Man ser havet där wasalinefärjan åker. Bild: Christine Bonn Storberget (ö i Finland, Österbotten),wasaline

Ett år efter att Kvarkenprojektet fick back på sin stödansökan i Bryssel arbetas det fortfarande lika hårt på att få en ny färja till Kvarken. Stödpengarna spelar nu en mindre roll - och tidtabellen är fortfarande den samma.

Det har gått ett år sedan Kvarkenprojektet drabbades av en kalldusch då det blev back på projektansökan inom EU:s infrstrukturprogram Motorways of the Seas. Då hette det att projektansökan inte uppfyllde alla de tekniska kraven.

Större egen andel

Det bakslaget har ändå inte stoppat eller ens saktat ner arbetet för att få en ny färja till Kvarkentrafiken.

- Signalerna från EU-kommissionen visar att projekt som har en större andel egen finansiering har större chanser att gå vidare, säger Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström.

I klartext betyder det att man nu förhandlar med Europeiska Investeringsbanken (EIB) samtidigt som det gäller att se till att både finska och svenska staten infriar sina löften om medfinansiering.

- Det finns ju ett färdigt beslut om 25 miljoner euro, det borde vi få in i statsbudgeten i höst. I Sverige har en ansökan om statlig medfinansiering på 300 miljoner kronor just lämnats in, säger Lindström.

- Vi har haft bra diskussioner med EIB, det känns positivt, säger Lindström.

Tidtabellen är fortfarande den ursprungliga.

- Finansieringen ska bli klar i år, upphandling 2018 och ny färja 2020-2021, säger Mathias Lindström.

"Vasa och Umeå är en region"

Också i Umeå ser man fram emot att få det här projektet framåt.

- Jag ser Vasa och Umeå som en region, färjan är inte bara en transportled, säger kommunalrådet Hans Lindberg (S) i Umeå.

- Vasas energikluster och Umeås näringsliv har stor potential, säger Lindberg.

En annan orsak till att man delvis frångått projektfinansieringen är att det är ett stort tryck på just infrastrukturprojekt just nu.

- Det är många som söker, och det är tyvärr också många rätt dåliga projekt, som inte blir verklighet men som binder upp pengar, säger Mathias Lindström.

Men för Kvarkenprojektets del rullar det på och finansieringen ska alltså enligt tidtabellen bli klar i år.

- Hösten blir en intresssant tid, säger Mathias Lindström.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten