Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler besöker världsnaturarvet

Turist blickar ut över Kvarkens världsnaturarv från utkikstornet saltkaret i Svedjehamn i Björkö.
Turist blickar ut över Kvarkens världsnaturarv från utkikstornet saltkaret i Svedjehamn i Björkö. Bild: Yle/Anna Ruda utkikstornet saltkaret

Mellan 300 000 och 350 000 personer besöker Kvarkens världsnaturarv varje år och enligt dem som jobbar inom turismbranschen blir besökarna fler för varje år. Det man nu efterlyser är fler bäddplatser för att turisterna inte ska behöva lämna världsarvet till natten.

I området finns idag ungefär 400 bäddplatser utspridda på stugor i olika delar av världsnaturarvet. Dessutom finns där ett 30-tal restauranger och caféer med varierande öppethållningstider.

- Får vi hit en busslast ryms de inte att bo på ett ställe utan de måste spridas ut. Vår stora utmaning är att grupperna måste åka in till stan, säger Max Jansson, verkställande direktör på Visit Vasa.

Max Jansson, vd för Visit Vaasa.
Max Jansson. Max Jansson, vd för Visit Vaasa. Bild: Yle/Anna Ruda visit vaasa

Enligt Jansson märks bristen på övernattningsmöjligheter när grupper bokar in sina besök.

- När man kommer till ett ställe vill man ha all service runt om kring så vi måste alltid göra lite annorlunda tidtabeller, säger Jansson.

Längre öppethållning

Kenth Nedergård som är verksamhetsledare för föreningen Världsarvet i Kvarken berättar att flera av de företagare som finns i världsarvet till exempel har förlängt sina öppethållningstider från säsong till säsong.

- Antalet finskspråkiga företagare ökar och jag saknar kanske lite aktivitet från de lokala företagen. Men huvudsaken är ju att de satsar och vi märker att folk kommer allt längre ifrån och man klarar sig inte längre om man bara ger service på svenska, säger Nedergård.

Svedjehamn i Björkö i Korsholm.
Utsikt över Svedjehamn. Svedjehamn i Björkö i Korsholm. Bild: Yle/Anna Ruda Björkö, Korsholm,kvarkens världsarv

Enligt Jansson finns det nog intresse bland de lokala företagen att satsa på nytt eller större.

- Det finns intresse men i dagsläget är det en ganska stor risk att ta och bygga ett större ställe. De turismföretag vi har idag gör ett väldigt bra jobb, men de är ganska små, säger Jansson.

En som har vågat satsa i skärgården är företagaren Freddi Skott som driver Kalles Inn i Klobbskat. I mitten av sommaren kommer åtta glashus att stå klara för besökare som vill uppleva Kvarken på nära håll.

- Man ska satsa allt man kan. Vi har byggt så mycket vi hade rätt till, där kom vår vägg emot, säger Skott.

Internationella gäster

Nu satsar Skott på internationella gäster från Tyskland, Schweiz, Ryssland, Kina, Japan och Korea. Enligt Skott är intresset för att övernatta i glashusen stort.

- Vi har skrivit kontrakt med både asiatiska och ryska researrangörer och nästa vecka blir det Tyskland, säger Skott.

Den bästa marknadsföringen är enligt Skott att få folk att komma till Kalles Inn.

- Bilder och videon är bra, men ingenting slår verkligheten, säger Skott.

Freddi Skott driver Kalles Inn i Klobbskat i Korsholm.
Freddi Skott. Freddi Skott driver Kalles Inn i Klobbskat i Korsholm. Bild: Yle/Anna Ruda Korsholm,kalles inn

På våren är det mycket skolklasser och arbetsgemenskaper som besöker världsarvet. Nedergård berättar att de flesta kommer inom en radie på ungefär 100 kilometer.

Exakta siffror på hur många som besöker världsnaturarvet finns inte eftersom alla kan röra sig fritt i området. I sommar ska man undersöka hur mycket turister som besöker världsnaturarvet och varför de har kommit dit.

- Det är en viktig sak som vi har skjutit framåt flera år, men nu blir den av, säger Nedergård.

Kenth Nedergård, verksamhetsledare för föreningen Världsarvet i Kvarken
Kenth Nedergård. Kenth Nedergård, verksamhetsledare för föreningen Världsarvet i Kvarken Bild: Yle/Anna Ruda Kenth Nedergård,föreningen världsarvet i kvarken

Med undersökningen hoppas man få svar på vad besökarna tycker att saknas, vad som behöver utvecklas och vad som fungerar bra.

- Att bara göra vad man tror ska göras hela tiden fungerar till en viss gräns. För att verkligen betjäna besökarna vill vi veta vad som är bra och vad fungerar inte. Med undersökningen hoppas vi få idéer till utvecklingsmöjligheter inför kommande år, säger Nedergård.

Ringväg i skärgården

En stor åtgärd som Nedergård hoppas på är den så kallade världsarvsvägen som skulle gå mellan Björkö och Panike-Vistan.

- Man skulle kunna göra ringleder, nya cykelleder och vandringsleder. Också för lokalbefolkningen skulle transporter och logistiken börja fungera bättre. Det här hoppas jag personligen ska bli verklighet inom några år, säger Nedergård.

Farleden in till Svedjehan i Björkö.
Farleden in till Svedjehan i Björkö. Bild: Yle/Anna Ruda Björkö, Korsholm,kvarkens världsarv

Bilresan mellan Björkö och Panike tar ungefär 45 minuter trots att sträckan bara är drygt tio kilometer fågelvägen.

Enligt Skott skulle Kvarkens skärgård behöva bättre marknadsföring.

- När vi talar med de utländska researrangörerna finns inte västra Finland över huvudtaget, utan Finland består av Helsingfors och Lappland.

Dessutom efterlyser Skott lokala företagare som kan erbjuda till exempel fiskguider och båtturer till turisterna.

Världsarvsporten

I höst inleds bygget av det som ska bli världsarvsporten vid Replotbron och om allt går enligt planerna ska besökscentret slå upp dörrarna i början av sommaren 2018.

- Den här byggnaden ska vara en port ut till världsnaturarvet och jag hoppas att alla som besökt Världsarvsporten ska fortsätta vidare. Beroende på vad man är intresserad av ska man få tips om vart man ska fortsätta, säger Nedergård.

Läs också