Hoppa till huvudinnehåll

Evira: Ät högst två matskedar frön per dag

En hand håller fram ett rött fyrkantigt fat med frön.
En hand håller fram ett rött fyrkantigt fat med frön. Bild: YLE/Strömsö frön,solrosfrön,pumpafrön

Frön från oljeväxter är en nyttig källa till omättade fetter och kostfiber. Men fröna kan också innehålla tungmetaller enligt Livsmedelssäkerhetsverket, som kommer med nya strikta frörekommendationer.

Enligt Evira är fröna mycket energirika, och det är därför de kan samla i sig tungmetaller. Särskilt handlar det om nickel och kadmium, medan mängderna bly och kvicksilver var små i fröna, enligt Eviras undersökning.

Evira och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna granskade näringssammansättningen och halterna av tungmetaller i frön av oljeväxter som finns på den finländska marknaden.

De här fröna undersöktes:

  • skalade solrosfrön
  • hela linfrön
  • hela sesamfrön
  • skalade sesamfrön
  • skalade pumpafrön
  • skalade pinjenötter
  • hela chiafrön
  • hela hampfrön
  • skalade hampfrön
  • vallmofrön

Nickelhalterna var speciellt höga i solrosfrön, men också i hela hampfrön och pinjenötter. De största kadmiumhalterna fanns i solrosfrön, linfrön och vallmofrön.

Måtta och variation

Generalsekreteraren Arja Lyytikäinen på Statens näringsdelegation säger att fröna innehåller många viktiga näringsämnen som är centrala hälsofrämjare, men att de på grund av sitt höga energiinnehåll och tungmetallerna de samlar i sig ska användas med variation och måtta.

Eviras nya anvisning är att vuxna ska äta högst två matskedar frön från oljeväxter per dag, och variera frösorterna. Gravida och ammande borde helt undvika fröna, men små mängder i till exempel bröd är ingen katastrof.

Spädbarn ska inte heller äta frön, medan barn i åldern 1-6 år ska hålla sig till en matsked.

Dessutom ska nickelallergiker diskutera sitt fröätande med experter inom hälsovården, rekommenderar Evira.

Kom ihåg fröna i brödet och salladen

Arja Lyytikäinen påminner om att det ofta finns frön i sallader eller bröd som också ska räknas in i den dagliga dosen. Och så ska man komma ihåg att variera fröna.

- Variation är lätt att åstadkomma till exempel så att man använder färdiga fröblandningar.

Flera brödlimpor på ett galler.
Flera brödlimpor på ett galler. Bild: Erja Sternberger bröd,vete,frön,limpa

Överlag är en daglig dos på ungefär 30 gram nötter, mandlar och frön av varierande sort nyttigt för en vuxen, enligt Evira. 30 gram är ungefär en handfull. För barn i lekåldern är ungefär hälften av det här en passlig daglig portion.

Hela Eviras rapport finns här (på finska).