Hoppa till huvudinnehåll

Finnair diskriminerade rörelsehindrad passagerare - krävde trippelbiljett på flyg till Nice

Ett Finnair-flygplan.
Ett Finnair-flygplan. Bild: Mostphotos airline,flygplan,aerospace,Finnair,luftfart,Vinge,Turbine,moln

Flygbolaget Finnair diskriminerade en rörelsehindrad passagerare. Det har Diskrimininerings- och jämställdhetsnämnden slagit fast, rapporterar Finska notisbyrån.

Kundens ben hade stötts upp så att det inte gick att böja. Därför behövde kunden tre platser i planet på ett flyg till Nice.

Enligt beslutet från Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden erbjöd Finnair inte kunden en plats på planet till rimligt pris. Istället föreslog Finnair att kunden skulle köpa tre biljetter till normalpris. Nämnden ansåg därför att kunden inte hade tillgång till tjänsten på grund av det höga priset.

Finnair: Vi har rätt att prissätta hur vi vill

Finnair hänvisade för sin del till rätten att själva prissätta sina produkter, och sade sig erbjuda biljetter till specialpris till passagerare som har svårare rörelsehinder.

Finnairs syn är att bolaget inte enligt lagen är skyldigt att sälja biljetter eller tilläggssäten till rörelsehindrade till nedsatt pris.

Nämnden beaktade också de båda parternas förmåga att klara av den förlust som biljettens pris förorsakade. Finnair är ett stort börslistat statsbolag med en betydande omsättning, heter det i utslaget.

Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden är ett organ som statsrådet har utsett, och som övervakar att företag och förvaltning följer diskriminerings- och jämställdhetslagen.

Källa: FNB

Läs också