Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors förändrade sin visuella identitet för 200 000 euro - grafiker jämför med Ellos-katalog från 1987

Exempel på Helsingfors stads nya visuella identitet.
Så här ser stadens visuella identitet numera ut. Stadsvapnet kommer att användas i mindre utsträckning i framtiden. Exempel på Helsingfors stads nya visuella identitet. Bild: Werklig Helsingfors stad (Administration),varumärken,logotyper

Från och med den första juni förändrar Helsingfors stad sin visuella identitet. Det klassiska stadsvapnet används i mindre utsträckning än tidigare och ska ersättas med olika färggranna symboler. Grafikern Kasper Strömman beskriver den nya profilen som generisk och själlös.

Den första juni förändras det mesta inom Helsingfors stad. Stadsdirektören byts ut mot en borgmästare, de gamla ämbetsverken övergår till sektorer och så förändras stadens grafiska profil.

Det här betyder att det traditionella stadsvapnet med den gyllene båten på de silverfärgade vågorna ska användas i mindre utsträckning i framtiden och ersättas av Helsingfors skrivet inne i en ram där nedre delen påminner om formen på stadsvapnet.

- Eftersom Helsingfors stad inte har en klar logo där det står Helsingfors har användningen av stadsvapnet skenat i väg. Det har använts i många sammanhang, som på broschyrer och på affischer där dess värdighet inte kommer till rätta, säger marknadsföringschef Outi Leppälä vid Helsingfors stad.

- Vapnet är inte överhuvudtaget effektivt när det gäller marknadsföring eftersom där inte står Helsingfors. Dessutom skiljer sig inte städernas vapen åt.

Helsingfors stads färger och vad de symboliserar.
De färgade bollarna symboliserar olika saker inom staden. Sveaborg är rosa eftersom skenet från kasernen på Sveaborg lyser rosa, uppger Mikko Reponen. Helsingfors stads färger och vad de symboliserar. Bild: Werklig Helsingfors stad (Administration),varumärken,färger (material)

"Guldbåten på silvervågorna inte tillräcklig information utomlands"

Enligt Leppälä kommer vapnet i framtiden att användas till exempel då borgmästaren informerar i officiella sammanhang.

Arbetet med stadens visuella identitet har gjorts av byrån Werklig, som har specialiserat sig på planering av varumärken. Det inleddes i september i fjol och kostnaderna för arbetet är 200 000 euro.

I den summan ingår planeringen av allt kommunikations- och marknadsföringsmaterial och av stadens och sektorernas logon och typografi.

- Det har varit en stor ära att göra det här och vi har försökt vara ödmjuka. Men vi har inte heller varit rädda för förändring och staden har stött oss, säger Mikko Reponen på Werklig.

- Guldbåten på silvervågorna är inte tillräcklig information utomlands för att man ska förstå vilken stad det är fråga om. Till exempel har Fredrikshamn också ett vapen som består av en båt med krona på. Jag förstår att vapnet är kärt men det fungerar inte utåt, säger Reponen.

Strömman: Vi förtjänar mer än det här

Grafikern Kasper Strömman är kritisk till Helsingfors stads nya visuella identitet. Efter att Yle i onsdags uppmärksammde den skrev han ett blogginlägg där han jämför den visuella identiteten med en Ellos-katalog från 1987.

- I Yle-artikeln fanns ett exempel på hur färgerna kan se ut. Det var mintgrön och rosa tillsammans. Det var exakt de färger som användes på kläder 1987, säger Strömman.

- Jag menar att om man ska planera för en stad ska man inte tänka i ettårs- eller tvåårscykler som man gör när det gäller mode. Hellre ser jag att profilen är så bra att färgerna inte blir gammalmodiga utan att de håller i tjugo år eller ens i tio. Jag fattar att om man jobbar på ett företag som gör grafiska profiler är det bra om man kan fakturera vartannat år istället för vart tjungonde år, men det görs för alla helsingforsare. Vi förtjänar mer än det här, säger Strömman.

Användning av Helsingfors stads nya visuella identitet i gatubilden.
Den nya visuella identiteten syns redan ute på stan. Användning av Helsingfors stads nya visuella identitet i gatubilden. Bild: Mika Ruusunen / Helsingfors kulturcentral reklam (marknadsföring),Helsingfors stad (Administration),varumärken,logotyper

"Det här kunde passa för Dubai"

Strömman kallar den nya visuella identiteten generisk och själlös.

- Varför ha en massa roliga färgkombinationer? Varför inte fortsätta med det gamla vapnet? Jag är kanske lite gammalmodig men det känns som om någon har tagit roliga färger utan att tänka allt för mycket och senare skrivit en förklaring till varför färgerna har valts. Det kunde vara bra för en ny stad som Dubai men då det finns en historia skulle den gärna få synas på något sätt, säger Strömman.

Hur skulle du själv ha gjort om du fått i uppdrag att förändra Helsingfors stads grafiska profil?

- Jag vet att det är svårt att sälja men jag skulle behålla vapnet. Skala av lite färger och gör en enkel ansiktslyftning istället för att slänga allt i papperskorgen och börja om från någonting som inte har en själ. Ta vara på något som finns runt omkring oss, människor, arkitekturen, klimatet, säger Strömman.

"Vi var förberedda på kritik"

Mikko Reponen som med sitt team har planerat den visuella identiteten säger att den ska hålla många år.

- Tanken är att det finns en mångsidig verktygslåda där vi kan bygga upp en identitet som passar för många olika sammanhang, både officiella och glada.

Kasper Strömman säger att det känns som att olika färger har valts utan att tänka efter. Hur svarar du på det?

- Alla färgval har bearbetats länge och de ska härstämma från staden. Vi har forskat i staden och olika element som finns. Idén med färgpaletten är att de ska fungera tillsammans och i olika sammanhang. De kan kombineras på olika sätt och passar ihop med bilder från staden där färgerna finns.

Strömman säger också att den visuella identiteten är generisk och själlös. Hur kommenterar du?

- Det beror säkert på att han bara sett en liten glimt av den där det finns två färger.

Hur känns det att få sådan här kritik?

- Vi har varit förberedda på kritik eftersom det händer något med det gamla vapnet. Jag tror att människor glädjer sig när de ser hur identiteten fungerar i olika sammanhang. Det finns en större helhet bakom.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen