Hoppa till huvudinnehåll

Natturer knepiga för busschaufförer - "tröttheten smyger sig på"

Motorvägstunnel på vägen mot Åbo.
Motorvägstunnel på vägen mot Åbo. Bild: Marcus Rosenlund motorväg,tunnel

När några unga dansgrupper från Borgå skulle åka för att representera staden i det riksomfattande dansevenemanget Art Moves i Rovaniemi i slutet av maj valde man att åka buss hela natten.

- Vi hade inte råd att boka hotell men ville ändå vara framme då evenemanget började, säger Tove Karlsson vid Borgå stads kulturtjänster.

Bussen nådde sin destination klockan 12 och den första dansgruppen från Borgå skulle uppträda klockan 15.

- Vi sparade pengar. Tyvärr handlar det alltid om pengar, säger Karlsson.

Med bussolyckan i april i Sverige i åtanke, där en buss full av ungdomar åkte av vägen med tragiska följder, så övervägde ni andra transportalternativ?

- Faktum är att vi diskuterade olyckan. Chauffören tog upp saken i bussen när han förklarade att ansvaret för resan är hans och att alla är tvungna att sitta på sina platser med säkerhetsbältena fastspända och att det inte går för sig att stå i mittgången och diskutera medan bussen kör, berättar Karlsson.

Inte alla använder säkerhetsbälte.
Inte alla använder säkerhetsbälte. Bild: Yle/Elin Willows säkerhetsbälte

Bussbolag undviker natturer

Verkställande direktör Henrik Forsblom vid bussbolaget Oy Kaj Forsblom Ab i Borgå säger att nattkörning inte är ett optimalt alternativ.

- Vi har kanske ett par sådana uppdrag per år, men vi undviker dem, säger Forsblom.

Orsaken är att det bland annat kräver en del specialarrangemang då det gäller att få arbetsturerna att klaffa.

- Den som ska köra en nattur kan inte arbeta föregående kväll och dag eftersom han måste vara tillräckligt utvilad och för att hans dygnsrytm ska vara i skick när natturen inleds, förklarar Forsblom.

baklampor och 80-skylt på en buss
baklampor och 80-skylt på en buss Bild: Yle/Stefan Härus 100 km/h

Vila före resan

Samma sak gäller när chauffören ska köra hem igen - om det också då handlar om en nattur. Det krävs tillräckligt med vila före resan och det krävs en ledig dag efter natturen.

- Det är ganska svårt att få ett hum om hela kostnadsbilden och det är ett besvärligt pussel, men klart är förstås att vi måste beakta de speciella omständigheterna i prissättningen. Vi rekommenderar inte att våra kunder ska åka på natten och vi undviker helt enkelt den typen av uppdrag, säger Forsblom.

Om det trots allt görs en sådan tur, räcker det med omsvängd dygnsrytm för chauffören och tillräckligt med vila före?

- Vi utgår nog från att det räcker och ofta kommer tröttheten först följande dag. Då måste vi se till att chauffören får lättare uppdrag, vilket kräver god planering, säger Forsblom.

Tidigare var natturer i abonnerad buss mera vanliga än de är i dag.

- Vi hade tidigare en hel del turer med ungdomar som skulle fira sportlov eller delta i lägerskolor i Lappland. Ofta valde man att åka på natten för att spara i inkvarteringskostnader, säger Forsblom.

Bussinteriör, passagerare syns bakifrån.
Bussinteriör, passagerare syns bakifrån. Bild: YLE/Karin Filén passagerare

Tröttheten smyger sig på

Trots vila och trots att lagens alla föreskrifter och paragrafer följs är det inte lika enkelt att köra ett nattpass som det är att köra dagtid.

Trafiklärare Anders Krook från Sibbo - med erfarenhet av nattkörning i både långtradare och buss - säger att tröttheten förr eller senare smyger sig på.

- Det är mellan klockan fyra och klockan sex på morgonen som tröttheten slår till. Det är definitivt de tyngsta timmarna och det är också just under de timmarna som de flesta olyckorna på grund av att chauffören somnat vid ratten sker. Därför har man i vissa länder i Europa helt förbjudit långtradartrafik under de timmarna, säger Krook.

Anders Krook tycker också att det är en viss skillnad på linjetrafik och abonnerade turer. Bussolyckan i Sverige i början av april var speciellt tragisk eftersom alla de förolyckade var barn.

- Då det kommer till linjetrafik har man oftast ett speciellt system och där består ju inte heller busslasten av enbart barn eller ungdomar, vilket ju blir specifikt tragiskt om det skulle gå illa, säger Krook.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland