Hoppa till huvudinnehåll

Bilskolelärare: "För mycket fokus på pengarna"

Bilkö sedd inifrån bil.
Viktigt att vara en säker chaufför, menar bilskolelärare Peter Wendell. Bilkö sedd inifrån bil. Bild: Yle/ Karin Filén rusningstrafik

Om kommunikationsministeri Anne Berner får som hon vill blir det lättare och billigare att ta körkort. Bilskolelärare Peter Wendell tycker att fokus ska ligga på säkerheten, inte på priset.

Det nya lagförslaget går i korthet ut på att de sammanlagda teori- och körlektionerna ska halveras. I framtiden skulle det krävas tio körtimmar för att få ett körkort. Det här skulle också halvera priset för lektionerna.

Bilskolelärare Peter Wendell vid bilskola Fagerholm tycker att förslaget luktar trubbel och menar att man stirrat sig blind på priset.

– Att lära sig köra bil är så mycket mer än bilbehandling. Man måste förstå vad som händer och lära sig att läsa situationer. Det jag mest kritiserar förslaget för är att man lite slängt trafiksäkerhetsfrågorna åt sidan och bara tittar på vad det kostar, säger han.

Peter Wendell i bilskola.
Bilskolelärare Peter Wendell är positiv till en förändring. Peter Wendell i bilskola. Bild: YLE/Nicole Hjelt Trafikskola,körskola

Men varför kostar bilskolan så mycket då?

– En körtimme kan kosta ungefär 70 euro. 24 procent av priset går direkt till skatter. Sedan kommer lärarens lön på ungefär 20-25 euro och resten går till bolaget som ska betala ut löner till kontorsarbetare. Dessutom betalar vi för bilar, försäkringar, bränslekostnad och så vidare. Inte blir det så mycket kvar för oss.

Vad skulle en förändring innebära för bilskolorna?

– Jag tror att det skulle skapas fler mindre bolag. Att ha många anställda kan bli jobbigt eftersom jag är bergsäker på att ingen av mina lärare går med på att arbeta för 10 euro i timmen.

Positiv till förändring

På bilskolor runtom i landet testar man redan nu om det är möjligt att minska antalet undervisningstimmar med hälften. Peter Wendell är positiv till en förändring men det får inte ske på bekostnad av säkerheten i trafiken.

– Minimiantalet körgångar får nog minskas. Det finns folk som klarar sig som är vana vid att köra redan från förr, om de haft traktor eller moped. Men för dem som inte är vana kan det fortfarande vara svårt att styra efter 10 körgångar.

Peter menar att det är viktigt att de som inte kan köra efter minimiantalet gånger förstår att de måste köra mera.

– Det här är något som läraren och eleven måste kunna diskutera om i bilen.

En röd bil med bilskolans vita triangel på bakluckan
Färre gånger ut med triangelbilen i framtiden? En röd bil med bilskolans vita triangel på bakluckan Bild: YLE/Henri Vænerberg bilskolebil

Vad tycker du om förslaget att man inte behöver klara ett prov för att få undervisningstillstånd och inte heller installera en extra broms i bilen?

– Jag är rädd för det förslaget. Visst, som förälder känner du ditt barn men trafikundervisning är något helt annat. Det kan vara att du flyttar över alla dina dåliga sidor i trafiken på följande generation.

Ett system med hemundervisning som Wendell förespråkar är samundervisning, ett system som slopades tidigare på grund av för höga priser. Det gick ut på att övningslovsläraren tillsammans med eleven kom till bilskolan före de började övningsköra. De gick tillsammans på teorilektioner och på en körtur med en bilskolelärare för att gå igenom hur undervisningen kunde se ut.

– Sedan efter en tids körning kommer de tillbaka till bilskolan för att visa vad de lärt sig. Det systemet tyckte både vi och våra kunder att fungerade bra.

Vilket system förespråkar du? Ska det bli billigare att ta körkort eller är det bra som det är nu? Lämna gärna en kommentar.

Nyligen publicerat - X3M