Hoppa till huvudinnehåll

Det brittiska flygkaoset kan ha berott på en mänsklig blunder

Strandade resenärer på Heathrow lördagen 27.5.2017.
Strandade resenärer på Heathrow lördagen 27.5.2017. Strandade resenärer på Heathrow lördagen 27.5.2017. Bild: AFP / Lehtikuva British Airways,London-Heathrow flygplats

British Airways-haveriet under helgen berodde inte på it-fel eller fel i strömförsörjningen. Enligt The Times verkar det ha orsakats av en inhyrd tekniker som av misstag stängde av strömmen.

Under helgen tvingades British Airways (BA) ställa in över 700 flyg från flygplatserna Heathrow och Gatwick. Ungefär 75 000 resenärer drabbades av flygkaoset som pågick i tre dagar. BA kan tvingas betala ut kompensationer motsvarande över 180 miljoner euro.

Det hette att haveriet berodde på massiva it-problem som i sin tur orsakades av strömförsörjningsproblem.

Det som hände var att elförsörjningen till BA:s två viktigaste datacentraler plötsligt slutade fungera och ingen information om flyg, bagage och passagerare fanns tillgänglig.

Outsourcing utpekas som ett av problemen

Med hänvisning till källor inom BA rapporterar nu The Times att elförsörjningsenheten fungerade klanderfritt tills den plötsligt stängdes av. Enligt en av källorna kan det ha varit en inhyrd tekniker som arbetade med underhållet som stängde av enheten av misstag.

Inte heller backupsystemet fungerade då enheten stängts av.

Facken, men också en del mer oberoende bedömare har varnat British Airways för förlusten av erfaren personal i samband med nedskärningar och kraftigt ökad utkontraktering. Enligt anställda vid BA har 600 it-jobb gått förlorade vid företaget sedan mars i fjol.

Källor: The Times, Reuters

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes