Hoppa till huvudinnehåll

Micke ger all sin fritid till sjöräddningen

Sjöräddare Mikael Andersén framöfr sjöräddningsbåten
Sjöräddare Mikael Andersén Sjöräddare Mikael Andersén framöfr sjöräddningsbåten

Då du som båtfarare får motorstopp, kör på grund eller råkar ut för något annat haveri får du kanske hjälp av en sjöräddningsbåt. Besättningen ombord på en sjöräddningsbåt arbetar utan lön. Att hjälpa människor i kombination med att få vara till sjöss är oftast anledningen till att de vill ha det som sitt fritidsintresse.

I juni och juli samlar Tongåvan in pengar för Finska Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningsbåtarna finns på alla sjödistrikt i Finland, både på insjöarna och på havet.

Mikael "Micke" Andersén har redan elva års erfarenhet som sjöräddare. Han är med i Helsingfors sjöräddningsförening som har sin station i Jollas i östra Helsingfors.

Här spenderar Micke en stor del av sin fritid och har ofta sin familj med sig på stationen då han är i beredskap. Hans fru är också sjöräddare så förståelsen för att ägna så mycket av sin tid finns på hemmafronten.

- Det tar all min fritid och lite till, skrattar Micke.

Roligt att kunna hjälpa människor

Hans intresse för sjöräddningen tändes då han under flera somrar jobbade som gårdskarl ute på en holme i skärgården utanför Helsingfors. Där följde han med då sjöräddningsbåtarna ofta bogserade loss båtar som kört upp på en närbelägen sandbank.

Det i kombination med att han alltid gillat att hjälpa människor gjorde att han gick med i verksamheten.

Sjöräddningsbåten Rautauomas interiör
Sjöräddningsbåten Rautauoma Sjöräddningsbåten Rautauomas interiör Bild: Yle/Camilla Kivivuori båtar,båttrafik

Snabb och sjösäker båt

I dag är han befälhavare på båten Rautauoma, som patrullerar och hjälper båtfarare i Helsingforsområdet.

Båten med sina 2 x 750 hk kommer upp i 35 knop och den är byggd så att den ska klara alla slag av väderlek på Östersjön. Även om den skulle kantra är den byggd så att den rätar upp sig själv.

I princip kan vem som helst bli sjöräddare, inga förhandskunskaper krävs. Sjöräddningssällskapet Har ett eget urbildningsprogram för alla nya alla sjöräddare och avsikten är att man genast får vara med aktivt.

- Man måste kunna jobba i grupp, säger Micke.

Befälhavare Mikael Andersén på sjöräddningsbåten Rautauoma
Mikael Andersén Befälhavare Mikael Andersén på sjöräddningsbåten Rautauoma Bild: Yle/Camilla Kivivuori finska sjöräddningssällskapet

Många båtfarare litar för mycket på tekniken

Slut på bränsle och tekniska problem på båten är de vanligaste anledningarna till att sjöräddarna alarmeras.

- Det är en ny trend att man litar alldeles för mycket på elektroniska kartor och kör på grund då man inte kan avläsa kartorna rätt. Andra orsaker är tekniska problem med båten eller att bränslet tar slut, berättar Micke.

Speciellt minns han ett uppdrag från några år tillbaka då de mitt ute på Finska viken fick i uppdrag att hjälpa en segelbåt, vars roder hade gått sönder i hårt väder. Dessutom hade en i besättningen slagit huvudet i bommen och behövde första hjälp. Det var såpass hård sjögång så sjöräddningsbåten inte kunde ta hand om den skadade utan en räddningshelikopter måste kallas till platsen.

Sjöräddningsbåtarna finns på alla havs- och sjöområden

Inom Finska sjöräddningen finns 135 båtar varav hälften kör omrking på havet och hälften på insjöarna. Ungefär 1 400 frivilga sjöräddare arbetar inom de lokala föreningarna, som är 57 till antalet.

Båtarna är i sjön i princip från första maj till slutet av november, berättar vd:n Jari Piirainen.

Jari Piirainen, VD för FInska sjöräddningssällskapet
Sjöräddningens VD Jari Piirainen Jari Piirainen, VD för FInska sjöräddningssällskapet Bild: Yle/Camilla Kivivuori Jari Piirainen,finska sjöräddningssällskapet

- Vi är väldigt glada över att drygt 20 procent av alla sjöräddare är kvinnor. Vi har ingen övre gräns för att få vara med i verksamheten men för att få jobba som sjöräddare måste du vara 18 år, säger Piirainen.

Sjöräddarna kommer till din undsättning då du ringer till det allmänna nödnumret 112 eller till Sjöräddningen 02 94 1000.

Ungefär 60 procent av sjöräddningens verksamhet finansieras via Veikkaus. Resten kommer via sponsorer, medlemsavgifter och donationer.

Stöd verksamheten

Betala in på konto FI35 1572 3000 027011

Stöd via sms: ​​skriv LAHJOITUS, skicka till 16155 (1€)
eller
skriv LAHJOITUS10 och skicka till 16155 (10€)

Insamlingen startar i Tongåvan fredagen den 2 juni 2017 kl 19.22 och håller på till den sista juli.

Läs också

Nyligen publicerat - Vega