Hoppa till huvudinnehåll

Motorcykelpolisen Staffan Söderström har slutat utbilda men fortsätter köra

Motorcykelpolisen Staffan Söderström
Motorcykelpolisen Staffan Söderström från Borgå. Motorcykelpolisen Staffan Söderström Bild: Yle/Stefan Paavola Borgå,motorcyklar,motorcykelpolis

Staffan Söderström från Borgå har utbildat motorcykelpoliser i 13 år. Nu är den eran i hans karriär slut.

- Två av mina mål i livet har varit knutna till motorcyklar. Att få bli motorcykelpolis och att få utbilda motorcykelpoliser. Det har jag fått göra, men nu är det slut, säger Söderström.

Att utbilda motorcykelpoliser är av olika orsaker ett krävande arbete. Utbildningen har gått av stapeln på Räyskälä flygplats i Loppi och det har gällt för Söderström att vara borta från hemmet i långa perioder.

- Utbildningarna kräver att jag är där under tre månader i året, vilket betyder att jag inte kan vara så mycket hemma då utbildningarna pågår, säger Söderström.

Utmaningar på hemmafronten

Och hemma, det är var Staffan Söderström nu vill vara mera.

- Jo, det blev lite andra utmaningar på hemmafronten nu. Det kom plötsligt lite nya småttingar att utbilda, skrattar Söderström.

Arbetet som polis ger Söderström dock inte upp. Han trivs med polisyrket och kommer att arbeta inom polisinrättningen i östra Nyland. På somrarna kommer han att jobba som motorcykelpolis.

Motorcykelpolisen Staffan Söderström
Motorcykelpolisen Staffan Söderström Bild: Yle/Stefan Paavola Borgå,motorcyklar,staffan söderström

Olycka gav tankeställare

Motorcykelintresset har också haft en annan dimension i Staffan Söderströms liv. Han har aktivt deltagit i tävlingar och är bland annat finsk mästare och europamästare i allt från enduro till motocross och roadracing.

- Min första tävling körde jag 1995 och i fjol körde jag mitt sista lopp. Det som hände var att jag körde omkull i en FM-deltävling i grenen Supermoto. Jag slog skallen ordentligt i asfalten och drabbades av en allvarlig hjärnskakning, berättar Söderström.

Olyckan blev en tankeställare för Staffan Söderström.

- Jag satt i ambulansen och tänkte som så, att jag är snart 40 år gammal och att det kanske skulle vara skäl nu att trappa ner med motorsporten. Beslutet tog jag där och då, säger Söderström.

Motorcykelpolisen Staffan Söderström
Motorcykelpolisen Staffan Söderström Bild: Yle/Stefan Paavola Borgå,motorcyklar,staffan söderström

Jakt i över 200 km/h

Söderström inser att man i tävlingar tar fler risker och kör på gränsen till vad som är möjligt, men också i sadeln på polismotorcykeln kan det gå riktigt vilt till.

- På Lahtis motorväg jagade jag en gång en motorcyklist från Mäntsälä ända till Lahtis. Han erkände i rätten att han hade kört med en hastighet av 280 km/h, berättar Söderström.

När Staffan Söderström inleder en jakt eller då han försöker få någon att stanna, vet han aldrig vad som väntar. Det kan hända att motorcykeln är stulen eller att motorcyklisten fraktar droger.

- I Finland behöver vi nog ändå inte närma oss motorcyklisten med draget vapen som i USA, när vi väl har fått fast den vi jagat, men händerna vill vi se. Vi motorcykelpoliser är ju dessutom ofta ensamma i fasttagningssituationer, säger Söderström.

Lugnt och behärskat

Trots att adrenalinet pumpar i ådrorna efter hetsiga jakter, så är det otroligt viktigt när allt är över att försöka lugna ner sig, vara vänlig med offret och försöka komma överens.

- För det mesta brukar det gå bra, men om det blir en fnurra på tråden av något slag så är det bara att ta fram handbojorna och vänta på förstärkning, säger Söderström.

Läs också