Hoppa till huvudinnehåll

Wasa station: Detta har hänt

Arkitektens bild av Wasa Station.
Arkitektens bild av Wasa Station. Arkitektens bild av Wasa Station. Bild: Arosuo Arkkitehdit Oy. Lemminkäinen,Vasa,wasa station

Den 15 maj beslöt Vasa stadsfullmäktige att staden går vidare med Wasa Station. Men hur det faktiskt går med att locka företag till området är svårt att säga. Mikael Snellman på Lemminkäinen är fåordig.

Startskottet för Wasa Station gick i början av juni 2014. Då vann Lemminkäinen tävlingen om vem som skulle få bygga på det gamla busstationsområdet i Vasa.

Då hette det att kvarteret skulle få musik och kongresscenter, idrottsarenor, ett öppet torg, restauranger, affärscentrum, hotell och bostäder.

Hotellet och bostäderna skulle placeras i ett 25-våningar högt hus. Byggstart skulle det bli om ett par år.

Så blev det inte (byggstart), kanske delvis på grund av ett besvär som lämnades in över områdets detaljplan under 2016, först till Vasa förvaltningsdomstol och sen till Högsta förvaltningsdomstolen.

Enligt den som lämnade in besväret passar inte ett hus på 25 våningar in på området.

Besväret förkastades och planeringen kunde fortsätta. Men det har också trögt att locka klädaffärer till Wasa Station.

Tillräcklig köpkraft?

Frågor höjdes rätt snabbt angående köpkraften. Är den tillräcklig med tanke på affärerna i centrum och de i Stenhaga?

Såväl Vasa stads tekniska direktör Markku Järvelä, som Lemminkäinens regiondirektör Mikael Snellman, försäkrar att köpkraften räcker till.

- Vasa växer framförallt med bostäder. Invånarantalet ökar och kraven på servicen ökar. Vi vet att Stenhaga har växt mycket bra, men centrum bör också växa. Och det här är en del av centrum. Jag ser förhoppningsfullt på framtiden, säger Snellman.

- Jag tror köpkraften räcker till. Vi försöker få centrumområdet tätare. Man måste också komma ihåg att Wasa station innebär mera händelser här i området, säger Järvelä.

Mikael Snellman på Lemminkäinen. Om några år kan gamla busstationen bakom honom se väldigt annorlunda ut.
Mikael Snellman. Mikael Snellman på Lemminkäinen. Om några år kan gamla busstationen bakom honom se väldigt annorlunda ut. Bild: Yle/Joni Kyheröinen wasa station,Lemminkäinen

Inget besked om hur många företag

När man i dag frågar Mikael Snellman om hur många företag man lyckats binda till Wasa Station, får man till svar att marknadsföringen fortgår.

Vad gäller hotellet säger han att förhandlingar förs.

Totalkostnaden för hela kvarteret är beräknat till 200 miljoner och klart ska allting vara år 2021.

Håller det?

- För tillfället ser det bra ut, säger Snellman.

När blir det då byggstart?

- Byggstarten är helt kopplad till att marknadsföringen och försäljningen ger resultat, säger Snellman.

På staden säger Markku Järvelä att man nu genomför det man kallar för projektets utvecklingsskede.

- Det betyder planering tillsammans med Lemminkäinen, säger Järvelä.

Markku Järvelä
Markku Järvelä. Markku Järvelä Bild: YLE/ Marcus Lillkvist markku järvelä

Smarta energilösningar

Vasa och Wasa Station hade hoppats på att RAY skulle välja Vasa som etableringsort för landets andra kasino. Det blev inte så men man hoppas fortfarande på ett kasino i mindre tappning, en så kallad Feel Vegas-klubb.

Projektet har beviljats statligt stöd på ett par miljoner euro tack vare energismarta lösningar. Kvarteret kommer att värmas med bergvärme med 460 borrhål och dessutom solenergi för både värme och elektricitet.

Men det stora enligt Mikael Snellman är ändå att hela kvarteret kommer att samarbeta kring energin.

- Vi syr ihop alla fastigheter. Vi får alltså ett energibolag i kvarteret. Det är nytt i Finland. I första hand optimerar vi den förbrukade energin så att grannen kan ta tillvara det som man inte själv behöver, säger Snellman.

Affärer, gym, restauranger...

Vägg i vägg med musik- och kongresscentret kommer det att byggas en 3 500 kvadratmeter stor multifunktionshall för idrott. Men den kan också användas till exempel för mässor.

I tredje våningen av shoppingcentret kommer man att ha en friskvårdsavdelning som innehåller gym, konditionstestning, fysioterapi och massage. Allt i privat regi.

De två första våningarna är tänkta för shopping och där finns ännu plats för fler företag.

Vad gäller restauranger sa Mikael Snellman förra hösten att intresset att få en plats i köpcentrum runt om i Finland är stort.

- Bara vi får fastslaget var väggarna ska placeras så har vi fem-sex restauranger som vi får bokade.

Svårt för hotellet?

Hotellföretagaren Lars-Erik Gästgivars, också kommunstyrelsens ordförande i Korsholm, tror inte att det blir lätt för byggherren Lemminkäinen att hitta en hyresgäst för hotellet.

- Det finns ingen hotellföretagare som betalar den hyra som rimligen krävs. Det går inte att få hotellet lönsamt då, säger Gästgivars.

Och det är här som Gästgivars menar att risken finns att man hyr ut hotellet för billigt och i stället tar ut större hyra på de utrymmen som staden har.

200 miljoner

Senare har projektet utkristalliserats enligt följande: Projektet förverkligas som ett samprojekt mellan byggföretaget Lemminkäinen Hus och Vasa stad.

Totalkostnaden beräknas ligga kring 200 miljoner och i satsningen ingår hotell, bostäder, restauranger, shoppingcenter, konsertsal/kongressutrymmen, idrottsarenor och underjordisk parkering.

Staden satsar stort

Vasa stads andel i projektet är 60 procent av det bolag som ska bygga det så kallade evenemangscentret (musik- och kongresscentret + multifunktionshallen). Det beräknas kosta kring 51 miljoner euro. Kostnaderna fördelas mellan staden och Lemminkäinen.

Staden satsar 13,2 miljoner. I den summan ingår pengarna som man får in av att Lemminkäinen köper kvarteret (9,5 miljoner) och de pengar som i tiderna skulle investeras i en bollhall i samband med att man byggde en ny fotbollsstadion (3,7 miljoner).

Utöver det ska fastighetsbolaget låna nästan 22 miljoner euro för ändamålet. Ansvaret där faller i praktiken på Vasa stad, eftersom det är staden som går i borgen för lånet.

För stort?

När projektet klubbades vidare i fullmäktige (med rösterna 60-6) den 15 maj i år höjdes kritiska röster om att det är för mycket pengar. Kai Luoma (Saml) föreslog att ärendet skulle förkastas. Luomas förslag stöddes av partikamraten Leena Tulimaa.

Även Sture Ericksson (SFP) önskade en tydligare beredning över bland annat de kommunaltekniska kostnaderna som projektet medför. Eriksson befarade att Wasa Station kan driva in staden i en skuldspiral, något han inte vill medverka till.

Kostnaderna för kommunaltekniken väntas ligga mellan 3 och 4 miljoner. Dessutom ska staden stå för 100 parkeringsplatser och det väntas kosta mellan 2,5 och 3 miljoner.

- Det är ju klart att det kostar lite, men i det här skedet är riskerna så små att det inte finns någon orsak att inte gå vidare, sa dåvarande styrelseordförande Seppo Rapo (Saml).

Under byggnadstiden beräknas projektet sammanlagt sysselsätta 2400 personer och Wasa Station ska enligt nuvarande planer stå klart år 2021.

Faktaruta: Wasa Station

Wasa Station ska innehålla

  • köpcenter fördelat på tre våningar, 21 150 kvadratmeter att hyra
  • parkeringsplatser för kring 600 bilar
  • plats för 655 cyklar
  • musik- och kongresscenter på 8 000 kvadratmeter med plats för kring 1 600 personer
  • allaktivitetsutrymme/multifunktionshall på 3 500 kvadratmeter
  • hotell med 150 rum
  • 40 bostäder
  • Hotell- och bostadsbyggnaden blir 23 våningar.

    Läs också