Hoppa till huvudinnehåll

"Har du hört på Nas?" - om musikreferenser i Skam

Even och Isak i Skam
Even och Isak i Skam Bild: NRK Skam (tv-serie),even och isak

Even: Har du hört på Nas?
Isak: Öhh...
Even: Skämtar du, har du inte hört på Nas? Du måste få höra Nas.

Sedan lyssnas det på Nas, The Message från hans andra platta It Was Written från år 1996.

Den här dialogen är plockad från andra avsnittet i tredje säsongen av den hyllade norska ungdoms TV-serien Skam. Den förs mellan Even, som ställer frågan, och Isak, huvudpersonen i tredje säsongen, och här framkommer på ett tydligt sätt två mycket centrala element i serien. Dels vilken viktig ställning musiken har och dels att det handlar mycket om 1990-tals hiphop.

Musikens roll i Skam

Hos mig själv, som till skillnad från ungdomarna i serien har upplevt 90-talet, och just då faktiskt lyssnade mest på hiphop och soul, väcker Nas-referenserna minnen av hur stor roll musiken spelade som positionsmarkör.

Jag var väl i och för sig redan då lite för gammal för de där typiska hiphop-attributen, klädstilen och sånt, men valet att lyssna på ”svart” musik kände jag starkt att var just min grej.
Medan rocken tillfälligt hade spelat ut sin roll.

Varför just Nas är så viktig för Even i Skam motiveras egentligen inte, och killarnas klädstil följer inte heller ett typiskt hiphop-mode eller så. Men man får en känsla av att just 90-tals hiphopen representerar någonting äkta i motsats till den samtida mainstreampopen.

Det här är någonting jag kan relatera till och därför bidrar soundtracket väsentligen till att också jag kan ha behållning av serien. Även om jag initialt tänkte att jag inte hörde till målgruppen, så att säga.

Isak från Skam
Isak kollar mobilen Isak från Skam Bild: NRK Skam (tv-serie),tv-serier,Norsk Rikskringkasting,TV-serier för ungdomar

Att Skam också har andra uppenbara kvaliteter - de fina, unga skådespelarna, en känsla för det äkta autentiska greppet där t.ex. smarttelefonerna är med över allt och används i umgänget på det för mig lika irriterande som för ungdomarna självklara manér – det har många redan varit inne på före mig.
Jag konstaterar bara att serien är värd hypen.

Här ska det främst handla om musikens roll, som inte heller begränsar sig till 90-tals rap ska det visa sig. Jag har dessutom valt att fokusera på nämnda säsong 3 där just Nas musik spelar en så viktig roll.

Nas – en av de stora inom 90-tals hiphop

Hiphop-artisten Nas
Hiphop-artisten Nas med ett budskap Hiphop-artisten Nas Bild: creative commons Nas,hip hop,Hiphopkultur,1990-talet,populärkultur

Och Nas ja, han är en rappare från Queensbridge, New York och hans ställning som en av 1990-talets viktigaste namn inom östkuststilen är orubblig - som föregångare och förnyare av i synnerhet det lyriska uttrycket inom hiphop och genom att utveckla hiphopens vokabulär. (Klicka på bilden av Nas för att lyssna på The Message.)

För mig var det ändå till en början främst samplingarna som gjorde att jag fattade tycke för Nas.

På 1994 års debutalbum Illmatic, plockar han vid sidan om soul och funk också från jazzens håll på ett sätt som inte tidigare hörts inom östkust-hiphopens hårdare skola.
Till saken hör också att Nas far, Olu Dara är jazztrumpetsist och medverkar på albumet.

Att poängtera hans östkuststatus är för övrigt viktigt just för att Nas kom fram under en tid då rivaliteten mellan östkusten – där hiphopen uppstått – och uppstickarna från västkusten, höll på att utvecklas till den konflikt som ett par år senare kom att kräva livet av två av genrens största stjärnor från väst- respektive östkusten: först 2Pac och sedan The Notorious B.I.G.

The Notorious B.I.G. och Tupac
The Notorious B.I.G. och Tupac The Notorious B.I.G. och Tupac Bild: creative commons Tupac Shakur,The Notorious B.I.G.,hip hop,Hiphopkultur,1990-talet,rivalitet,populärkultur

Också annan 90-tals hiphop

Det ska kanske ännu tilläggas, att även om Isak tvekar just gällande Nas, så är han ingalunda obevandrad inom 90-tals hiphop. I samma diskussion som jag anknyter till i inledningen nämner han t.ex. NWA som en favorit på frågan om hurudan musik han lyssnar på.

Vidare noterar jag - och det här känns viktigt - att det är Wu-Tang Clans C.R.E.A.M. från deras klassiska debut Enter The Wu-Tang Clan, som spelar i bakgrunden då Isak diskuterar med Eskild som basar för kollektivet där han bor.

Temat homosexualitet

För förståelsen av hela grundproblematiken i säsong tre gällande Eskild och hans relation till Isak, måste det nämnas att Eskild är homosexuell.

Inte för att han är intresserad av Isak - ”på det viset” - men av sättet de snackar på, anar sig tittaren snabbt till att även Isak är homo. Även om han själv till en början på typiskt tonårsmaner gör sitt yttersta för att dölja sin läggning.

Isak från Skam
Isak från Skam Isak från Skam Bild: NRK Skam (tv-serie),tv-serier,TV-serier för ungdomar,Norsk Rikskringkasting

Då Eskild till exempel visar en bild av en kille han ska på träff med och frågar om Isak tycker han är snygg, låtsas Isak vara helt ointresserad, liksom att: ”vete fan”. Varpå Eskild retas med honom och säger att du kan väl säga om en kille är snygg, utan att det gör dig till homo.

Till saken hör nämligen att Eskild redan har sina aningar; han har, som han uttrycker det en mycket utvecklad ”gaydar” och han ger Isak högst ett år tills det är dags för honom att komma ur skåpet.

Erotisk ögonflirt till tonerna av Radiohead

Nu dröjer det ju inte ens så länge, för vid det här laget har Isak redan stött på Even, som jag alltså nämnde i inledningen. Han börjar känna en oemotståndlig dragning och snart står det uppenbart att han inte längre kan dölja sin läggning för sig själv åtminstone.

Even från Skam
Even från Skam Even från Skam Bild: creative commons Skam (tv-serie),tv-serier,TV-serier för ungdomar,Norsk Rikskringkasting,ungdomar,ungdomskultur

Scenen när Even går förbi Isaks kompiskrets, som är involverad i en diskussion på skolgården, och ögonflirtar, är superstilig och talande, filmad i slow motion. Isak är totalt absorberad och musiken som spelar är Radioheads Talk Show Host. (Klicka på bilden ovan för att höra musiken.)

Tillbaka till Nas

Efter det här följer sedan så småningom scenen hemma hos Even där inledningens dialog om musiksmak och om Nas, utspelar sig. Nas fortsätter att spela en viktig roll i berättelsen om Isak.

I en annan scen på en fest samtalar nämligen Isak igen om musik med en tjej, Emma, som han försöker låtsas vara intresserad av för att hålla skenet uppe. Han upprepar ungefär det som Even sade tidigare åt honom om Nas och har dessutom läst på ytterligare så han kan upplysa henne om att Illmatic är tidernas bästa hiphop-album.

Skivomslag till Nas debutalbum Illmatic
Skivomslag till Nas debutalbum Illmatic Skivomslag till Nas debutalbum Illmatic Bild: creative commons Nas,Illmatic,musikalbum,Skivomslag,hip hop,1990-talet

Uppenbarligen ska man se det som kreddigt att i de här umgängeskretsarna ange Nas som favoritmusik. Eller åtminstone tycks Isak anse det.
Att Emma lyssnar på Justin Bieber är också talande i sig.

Ni kan hata mig nu

Ännu en scen där Nas musik har en betydande roll är inledningen av del 6. Den bär för övrigt titeln Escobar season, vilket anspelar på en av Nas gangsterpseudonymer, Nas Escobar. (Klicka på bilden nedan.)

Skivomslag med Nas Escobar
Skivomslag med Nas Escobar Skivomslag med Nas Escobar Bild: creative commons The Firm,Nas,hip hop,1990-talet,Pablo Escobar

(Att Nas lånat den colombianske drogbaronens och gangsterkungens namn är typiskt för en viss hiphop-jargong, men analysen av det hör kanske inte till berättelsen om Skam).

Men som det brukar gå i ungdomsserier böljar det fram och tillbaka, upp och ner på kärleksfronten. Så också i Isaks förhållande till Even, som liksom Isak själv försöker hålla upp en heterosexuell front med mångåriga flickvännen Sonja.

Isak har också på grund av Even gått bakom ryggen för kompisgänget och nu känner han sig både som en svikare och samtidigt sviken av Even.

Att det är Hate Me Now som spelar i hörlurarna när han med huvan uppdragen går över skolgården är därför mer än lämpligt.

Den första kyssen

I ett tidigare avsnitt har han visserligen redan hunnit uppleva den första passionerade kyssen med Even. Det händer i en swimming pool i en källare dit killarna har brutit sig in. "Har du lust och bada?" frågar Even.

Isak och Even kysses i poolen
Isak och Even i poolen Isak och Even kysses i poolen Bild: NRK Skam (tv-serie),tv-serier,TV-serier för ungdomar,ungdomar,Norsk Rikskringkasting,kyssen

Musiken som spelar när de kysser varandra i vattnet är Des’rees überromantiska 90-tals ballad I’m Kissing You från Baz Luhrmans Romeo & Julia (klicka på bilden ovan). Redan det talar ju sitt tydliga språk, men Skam-makarna går ett steg längre, är snäppet noggrannare när det gäller musikreferenserna.
Det har tidigare framkommit att just Baz Luhrman är Evens favoritregissör och även Radiohead-låten Talk Show Host, som förekommer tidigare, finns på soundtracket till Romeo och Julia.

På det här sättet får musiken i Skam en så signifikant roll genom att den inte bara är betydelsebärande i en viss scen, utan den anspelar också hela tiden vidare och tillbaka på sig själv. Också för en äldre populärkulturnörd är sådana här referenser och sammanhang alltid lika givande att upptäcka och ta del av.

Här kan du lyssna på en diskussion om säsong 4 av Skam:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje