Hoppa till huvudinnehåll

"HRT:s bussturer blev en dyr affär för Sibbo"

841 busslinjen i Söderkulla
Passagerare stiger på buss 841 i Söderkulla. Veera Karjalainen och Alexandra Grankvist ska åka till Helsingfors. 841 busslinjen i Söderkulla Bild: Yle/Jeanette Winberg busstrafik,Söderkulla,Sibbo

Helsingforsregionens trafik (HRT) ger upphov till delade känslor bland Sibbobor. Var det ett bra beslut av Sibbo kommun att gå med i samkommunen HRT?

Då HRT började trafikera i Sibbo för fem år sedan ändrades bussrutterna och biljettpriserna för den som ville åka mellan Sibbo och Helsingfors. Från Sibbo åker bussarna matartrafik till Kervo där man kan hoppa på tåget.

Sibbo hör till närregion 3 enligt HRT:s biljettsystem vilket betyder att en enkelresa från Sibbo till Helsingfors i dag kostar 8 euro för en vuxen som köper biljett i bussen och 7,20 om man köper biljett med resekort.

Måste ta bilen

Teo Melander köper kaffe och sätter sig ned vid ett bord i Nickby busstation. Han är ändå inte här för att åka buss.

- Tidigare åkte jag till Helsingfors, men nu har jag inga orsaker längre. Då jag ännu åkte så märkte jag att jag nog måste ta bilen.

Melander bor vid Jokivarsivägen.

- Tidigare gick det bussar med en halv timmes mellanrum och de stannade där nära men nu borde jag först gå fem kilometer för att komma till bussen.

Teo Melander
Teo Melander är missnöjd med bussrutterna. Teo Melander Bild: yle/Jeanette Winberg Matkahuolto,busstrafik,teo melander

Melander tycker busstrafiken har försämrats rejält under de senaste åren.

- Sedan Sibbo blev medlem i HRT har bussturerna ändrats så det inte går ordentligt med bussar längre. Försök nu åka någonstans till exempel på veckoslutet, det går ju inte längre. Tur att jag har körkort!

Dyra priser om man inte får rabatt

På busshållplatsen i Söderkulla står flera unga kvinnor och väntar på bussen till Helsingfors. De får alla studierabatt så de tycker priserna är överkomliga.

- Men nog är det ju dyrt för dem som måste betala fullt pris, säger Veera Karjalainen.

Veera Karjalainen på busshållsplatsen i Söderkulla
Veera Karjalainen åker regelbundet buss mellan Helsingfors och Söderkulla. Veera Karjalainen på busshållsplatsen i Söderkulla Bild: Yle/Jeanette Winberg HRT,Helsingforsregionens trafik (HRT),Sibbo,Söderkulla,veera karjalainen

Karjalainen tycker busstrafiken fungerar bra mellan Söderkulla och Helsingfors.

- Åtminstone bättre än mellan Nickby och Helsingfors. Jag var där men måste komma hit för att ta bussen.

Gå över gränsen

Karjalainen jobbar i Söderkulla men bor i Helsingfors.

- Helsingforsgränsen ligger så nära att jag emellanåt funderar på om jag borde gå dit för att spara in på biljettpriset.

Att köpa en biljett som man reser med enbart inom Helsingfors är betydligt billigare.

Alla är inte missnöjda. Alexandra Grankvist ska åka till Helsingfors för att besöka stranden.

- Jag tycker busstrafiken fungerar bra. Bussarna går kanske lite sällan, men annars är jag nöjd.

Alexandra Grankvist på busshållsplatseb i Söderkulla
Alexandra Grankvist väntar på bussen. Alexandra Grankvist på busshållsplatseb i Söderkulla Bild: Yle/Jeanette Winberg Söderkulla,HRT,Helsingforsregionens trafik (HRT),sibbo

Christel Liljeström är den enda Sibbobon som sitter med i HRT:s styrelse. Hon är personlig suppleant för SFP:s Björn Månsson och har därför inte rösträtt eller förslagsrätt men sitter med på alla möten.

- Det finns problem, men så är det i en samkommun. Alla får inte det de vill. Det gäller att väga det goda mot det onda.

Finns fördelar

Enligt Liljeström är fördelarna med HRT att man har ett enhetligt biljettsystem i hela regionen vilket underlättar för dem som pendlar. Hon medger att prissättningen är ojämn då den inte går enligt antal kilometer utan enligt kommungränser.

- Jag tror tyvärr priserna kommer att stiga i framtiden. Man kommer att gå in för en ny zonindelning istället för att ha en zonindelning som tidigare.

Enligt Liljeström subventionerar Sibbo kommun redan nästan sextio procent av biljettpriset.

- Kommunens andel går inte att höja mera. Det är meningen att Sibbos andel av HRT:s kostnader ska betalas med biljettintäkter men eftersom Sibbos biljettintäkter inte räcker till så måste kommunen komma emellan.

Fullmäktigeordförande Christel Liljeström från Sibbo.
Christel Liljeström. Arkivbild. Fullmäktigeordförande Christel Liljeström från Sibbo. Bild: Yle/Katarina Lind politiker

Liljeström säger att det Sibbo betalar går enligt reglerna, men hon tycker det ändå är för mycket.

- Jag har försökt påverka det i styrelsen och få dem att beakta att en landsortskommun inte kan ha samma åkarantal internt som till exempel Helsingfors centrum.

Dyr affär

Tidigare har Christel Liljeström själv ofta åkt buss mellan Sibbo och Helsingfors, men inte längre.

- De två senaste åren har jag inte gjort det på grund av att HRT ändrade sin tidtabellsrytm och inkörningslogik så att den inte längre passar mina arbetstider. Jag hör till dem som har gått över till bilen på grund av HRT:s principiella linjedragningar om att det ska användas matartrafik till spårbunden trafik via Kervo.

Liljeström tycker rutterna borde ändras.

- I och med att vi betalar en så stor del av kostnaderna så borde vi också kunna vara aktivare med och göra tidtabellsrutterna.

På frågan om det blivit en dyr affär för Sibbo att gå med i HRT svarar Liljeström kort och koncist:

- Enligt min bedömning har det blivit en dyr affär, ja.

Hsls buss i Nickby
Snart avgår bussen från Nickby busstation. Hsls buss i Nickby Bild: yle/Jeanette Winberg Helsingforsregionens trafik (HRT),Sibbo,Nickby,busstrafik