Hoppa till huvudinnehåll

Track undersöker gränser i interaktiv ljudvandring

Teaterpublik
Teaterpublik Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern,tom rejström

När publiken stiger in i Frontmuseet i Lappvik, precis på det ställe där den forna Hangöfronten gick, är det ingen vanlig teaterföreställning som väntar.

Istället får den lyssna till röster som talar till den i hörlurarna som delats ut, den får välja att vara aktiv eller mindre aktiv och kan låta tankar och känslor komma, utan att nödvändigtvis behöva dela med sig av dem.

- Jag ville välja ett föreställningskoncept som sätter åskådarens val och vilja i centrum. Om vi är tvungna att välja till exempel om vi vill medverka eller titta på blir vi också själva ansvariga för hur vi tittar, vad vi gör och i slutändan; vad vi känner, säger Tom Rejström, initiativtagare till projektet..

Teaterpublik
Teaterpublik Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern,stella laine

Tillsammans med regissör Piia Peltola och ljuddesigner Mikki Noroila utgör Rejström arbetsgruppen bakom föreställningen Track, där också Radioteatern är en samarbetspartner.

- Vi berättar inte vad publiken ska känna, utan var och en får uppleva de olika momenten i föreställningen på sitt eget sätt, säger Peltola.

Hon har tidigare arbetat med andra interaktiva föreställningar, där publiken själv får välja vad den tittar på och vad den tar in och säger att de flesta brukar uppskatta den individuella upplevelsen.

Teaterpublik
Teaterpublik Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern

I Track ges inte hela publiken ens möjlighet till samma upplevelse. I Frontmuseet kommer att röra sig åhörare med fyra olika ljudspår, och hela tiden kommer det att finnas en grupp som är åskådare utan hörlurar – tills hörlurarna byter ägare, publiken blir deltagare och deltagarna publik.

Teaterpublik
Teaterpublik Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern,track

Gränser och spår

Att Track utspelar sig just i Hangö frontmuseum är ingen slump.

- Track är en föreställning om gränser och spår, om nationalitet och identitet, men på en ganska associativ nivå, säger Tom Rejström.

- Jag är intresserad av historia och inför Finlands jubileumsår började jag forska i hur människans förhållande till gränser har förändrats över århundradena. Föreställningen sker nu bokstavligen på en gräns, där Hangöfronten mellan Finland och Sovjet gick år 1941.

- De våldsamma frontstriderna och den konstgjorda gräns som uppstod när Finland tvingades utarrendera Hangö udd till Sovjet finns som tema med i Track, men på ett empatiskt och lekfullt sätt, säger Peltola.

Skor på ritad karta över Finland
Skor på ritad karta över Finland Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern

I föreställningen ingår element som skor, ett middagsbord, ett myrspår och ett land utan gränser.

- Kanske det ur föreställningens enkla uppgifter kan dyka upp frågor om ens egna gränser och ens identitet. Eller också gör det inte det, och också det är okej, säger Rejström.

- Jag hoppas ändå att publiken för en stund vill hänge sig till den här leken och vågar gå in i det långsamma och gemensamma skapandet.

Teaterpublik
Teaterpublik Bild: Janna Räsänen Hangö teaterträff,Yle Radioteatern

Måste publiken förbereda sig på något sätt?

- Man ska gärna vara beredd att ta av sig sina skor, säger Peltola. Man ska helst vara nykter. Och vara villig att låta oväntade tankar ploppa upp i hjärnan.

Track går att ta del av på antingen svenska eller engelska. Starten till Frontmuseet sker från biljettältet vid Boulevarden, på fredag 9.6 klockan 18.30 och på lördag 10.6 klockan 11.

Videon är från genrepet av Track.

Ny styrelse, nya tankar

Efter fjolårets teaterträff avgick hela den gamla styrelsen, inklusive Hangö teaterträffs grundare och eldsjäl Antonia Ringbom. Styrelsen ansåg att tiden var inne för en yngre generation att ta över och en ny styrelse, med bland andra Tom Rejström, trädde till.

- Vi har varit måna om att värna om arvet, men samtidigt vill vi ju vara progressiva och lägga en egen prägel på festivalen, säger Rejström.

- Årets program innehåller färre föreställningar än tidigare, men samtidigt har vi försökt ha ett klarare konstnärligt fokus och vi har prioriterat att bjuda in scenkonstnärer som kanske annars drunknar i massan.

- Därtill har vi försökt göra träffen mer synlig i Hangös stadsbild. Därför kommer en del av evenemangen att ske ute på gatan, i en park eller vid till exempel korvkiosken.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje