Hoppa till huvudinnehåll

Stadscyklarna i Esbo ser ut att bli ett lyckat försök - "Många önskar flera stationer att cykla till"

Gula hyresställningar för stadscyklar.
Cykelställningarna gapar tomma. Arkivbild. Gula hyresställningar för stadscyklar. Bild: Yle / Helena von Alfthan Cykelställ,stadscyklar

I rasande fart cyklar Esboborna omkring på de nya stadscyklar som tagits i bruk denhär sommaren. En del cykelställningar gapar tomma och i Mattby och Olars där cykelstationerna finns, är cyklisterna redan en del av vardagen.

Huvudstationen vid köpcentret Iso Omena är den plats som invånarna hittills använt överlägset mest, för att hoppa på en cykel.

- Därifrån har man påbörjat flest resor och dit har man också returnerat flest cyklar, säger Johanna Nyberg, trafikstyrningschef i Esbo.

Men också stationen vid Nokkala hamn har använts mycket flitigt.

- Det här tyder på att Esboborna har använt cyklarna både som en del av kollektivtrafiken och som ett redskap för rekreation.

För att stadscyklelnätverket ska fungera som service måste det finnas minst 50 stationer i staden, det vill säga många fler än de nuvarande tio stationerna i Mattby och Olars.

- Men vi har gjort dethär försöket för att vi ville kolla om det över huvud taget finns intresse för stadscyklar i Esbo.

Just nu håller staden på att samla in information om hur ofta cyklarna använts och vart Esboborna helst cyklar. Det är ändå för tidigt att säga hur lyckat sommarens försök med stadscyklar är i Esbo.

- Man kan konstatera att cyklarna nog till viss grad har rört sig från station till station, men det är ännu för tidigt att dra några konkreta slutsatser, säger Nyberg.

Stadscyklarnas framtid oviss

I höst kommer testperioden att utvärderas och staden beslutar om stadscyklarnas framtid. Det system som nu används kommer från Helsingfors, men om stadscyklarna får en fortsättning nästa år är staden tvungna att göra en egen konkurrensutsättning av tjänsten.

Just nu har Esbo stad en offentlig offertförfrågan för ett heltäckande stadscykelsystem ute, staden tar ställning till offerterna på hösten.

Nyberg nämner att många också valt att cykla över stadsgränsen mellan Esbo och Helsingfors. Eftersom det nuvarande systemet kommer från Helsingfors är åkandet över gränsen en möjlighet. Men i fortsättningen kan det försvåras om systemen mellan de två kommunerna är olika. Nyberg vågar inte ta ställning till om dethär ska tas i beaktande vid utvärderingen.

- Det är många faktorer som spelar in. Först och främst är det efterfrågan som styr. Under sommaren kommer vi att analysera antalet resor men också fokusera på hurdana resor användarna gör, säger hon.

Nyberg säger att staden också måste ta den framtida metron i beaktande eftersom hela trafiksystemet kommer att förändras i och med metron.

- Vi undersöker efterfrågan på ett så kallat last mile-system där invånarna tar till exempel cykel den sista biten av resan och hur ett stadscykelsystem skulle passa in i det framtida Esbo.

- Stadscyklarna är ju inte i sig en till helhet utan snarare en del av resekedjan, påminner Nyberg.

Stadscyklarnas lanseringsevenemang på Narinken 2.5.2016
Arkivbild. Om Esboborna får som de vill kan cykelstationerna se ut såhär i framtiden. Stadscyklarnas lanseringsevenemang på Narinken 2.5.2016 Bild: Tino Oksanen stadscyklar,Narinkkatori,lånecyklar,Helsingforsregionens trafik,Alepa

Esboborna hoppas på fortsättning

Om man får tro användarresponsen önskar Esboborna att cyklarna ska fortsätta synas i staden. Nyberg säger att mycket av den respons som kommit in från användarna handlar om en utvidgning av systemet.

- De flesta önskar ett bredare nätverk för att de ska kunna cykla till flera stationer. Också till Otnäs har många önskat en station, säger Nyberg.

Nyberg säger att staden vill skapa ett heltäckande system som är en kombination av många olika resor.

- Det gör att systemet fungerar som en helhet och inte bara specifika resor, och då jämnas också efterfrågan ut från morgon till kväll och då är cyklarna i effektiv användning.

Hur ofta har du själv använt dig av stadscyklarna?

- Jag använder dem faktiskt nästan dagligen, både på fritiden och till arbetsresor, säger Nyberg.

- Jag tycker att stadscyklarna är behändiga för att man inte behöver passa någon tidtabell. Jag tar en buss och vet att en cykel står på stationen och väntar på mig, och då kan man åka enligt sin egen tidtabell.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen