Hoppa till huvudinnehåll

Bärtils bokklubb: Annika Sandelin har sinne för rim

annika sandelin
Annika Sandelin gläder barn och vuxna med sitt sätt att använda språket annika sandelin Bild: Yle/Anna Dönsberg Annika Sandelin

Annika Sandelin rådde bot på en brist när hon gav ut verssamlingen Råttan Bettan och masken Baudelaire, babypoesi och vilda ramsor (2013). Poesi för barn hade inte skrivits på länge varken i Svenskfinland eller Sverige.

På finska har traditionen med verser och ramsor alltid varit stark, med klassiker som till exempel Kirsi Kunnas Tiitiäisen satupuu. Men på svenska har roliga verser inte varit på modet.

– När jag skrev Råttan Bettan och masken Baudelaire så tänkte jag främst på riktigt små barn i och med att jag har hållit kurser i babypoesi vid Richardsgatans bibliotek.

pärmen till Råttan bettan och masken baudelaire
pärmen till Råttan bettan och masken baudelaire Bild: Schildts & Söderströms Annika Sandelin (Författare),Karoliina Pertamo

Babypoesi?

– Jag gick själv på den första som ordnades på svenska med min pojke. Men sedan dess har jag hållit många själv. Det påminner på ett sätt om baby-rytmik, men det är inte musik med. Det viktiga är dikternas och ramsornas rytm och hur man kan uppleva dem med kroppen och göra lite rörelser till.

Det centrala och viktiga i baby-poesi är kontakten till och koncentrationen på barnet. Det märks tydligt att även bara några månader gamla barn kan le och njuta av språket. Det behöver inte vara en övning i modersmål, utan även nonsensspråk fungerar.

– Jag brukar använda en dikt av min pappa Peter Sandelin som börjar med ”I svinderljuset gickal han var ho - och hi var hi!” och den verkar gå jättebra hem hos babyerna som ibland skrattar högt och njuter av språkmelodin och rytmen.

pärmen till potatisens dröm
pärmen till potatisens dröm Bild: Schildts & Söderströms Annika Sandelin,Karoliina Pertamo

– Det var delvis därför jag själv började skriva den första diktboken för barn. När jag höll de här baby-poesi grupperna tyckte jag att det fanns ganska få dikter att välja bland. Lennart Hellsing var självklar och så kunde man hitta något av Britt G. Hallqvist eller Barbro Lindgren. Sen kom Katastrofer och strofer om slummer och stoj (2003) av min kusin Stella Parland och Linda Bondestam, som jag tycker är en jättefin bok.

På sistone har även Hanna Lundqvist skrivit verser för små barn med böckerna Rassel prassel puss, poesi för nybörjare och Rassel prassel promenad, poesi bland barr och blad. Och i Ulf Starks och Linda Bondestams Djur som ingen sett utom vi skildras djuren på vers.

Råttan Bettan och masken Baudelaire åtföljdes av versboken Potatisens dröm som innehåller verser med ett lite mer filosofiskt innehåll. I höst utkommer Annika Sandelin tillsammans med Linda Bondestam med en pekbok i dragspelsformat som får namnet Säg Hej! Där kommer varje uppslag att ha ett enkelt rim på två rader.

Läser du högt när du skriver?

– Jo framförallt de rimmade dikterna. Sen kan jag bli förvånad när någon annan läser högt för att betoningen är så annorlunda och kan kännas helt felaktig. Därför kan det löna sig att låta någon annan läsa för att höra om versen håller måttet.

uppslag ur potatisens dröm
uppslag ur potatisens dröm Bild: Karoliina Pertamo Annika Sandelin,Karoliina Pertamo

Annika går i perioder och hittar på rim. Ibland skriver hon "helt fanatiskt" så att det kommer rim också på natten och ibland kommer det ingenting och känns det som om hon aldrig mer kommer att skriva rim.

Dikter huller om buller

Hon brukar slarvigt skriva upp rimmen på kvitton eller i något av de tjugo olika block hon använder, där hon på måfå öppnar och skriver in det hon kommer på. Så det betyder att hon tappar bort en del av det hon skrivit.

– Om jag faktiskt tänker att det här verkligen ska bli någonting så ser jag till att jag hittar de papperen där jag har skrivit raderna.

Hur viktigt är samarbetet med illustratörerna?

Jätteviktigt! De är ju halva boken. Den här som jag gör tillsammans med Linda, där har vi tillsammans tänkt ut idén och jag tycker det är spännande att ha jobbat på det viset.

pärmen till Säg hej!
pärmen till Säg hej! Bild: Förlaget Linda Bondestam,annika sandelin

Karoliina Pertamo som illustrerat Råttan Bettan och masken Baudelaire och Potatisens dröm är mycket skicklig med färger. Hon hade en utställning på Richardsgatans bibliotek och Annika Sandelin blev så förtjust i hennes färger att hon bad henne illustrera verserna.

– Vi hade presenterats för varandra i samband med utställningen så hon visste vem jag var när jag tog kontakt.

Dagligen bland läsande barn

Annika jobbar som bibliotekarie på Richardsgatans bibliotek och upplever att kontakten till barn nog har hjälpt henne i hennes eget författarskap.

pärmen till Businnan
pärmen till Businnan Bild: Linda Bondestam Linda Bondestam,annika sandelin

– Jag får göra mycket kreativt på biblioteket, men det att jag fått stipendier och ska vara skrivledig i två år är viktigt. För det har varit tungt att ha två jobb. Det viktiga när man skriver böcker för barn är att man faktiskt försöker vara äkta och ha en äkta ton. Att man inte gör sig till utan försöker mötas på samma nivå. För egentligen är barn alltid överlägsna när det gäller fantasi och kreativitet och därför har man ingen orsak att se ned på dem.

Annika Sandelin har också gett ut bilderboken Milja och grannarna (2006) och två böcker en om vild tyghund; Businnan (2009) och Businnan blir kär (2011)

pärmen till annika sandelins businnan blir kär
pärmen till annika sandelins businnan blir kär Bild: Söderströms Annika Sandelin

För barn som läser själv har hon skrivit två böcker om flickan Yoko som skriver om sitt liv. De heter Yokos nattbok och Pinsamt och livsviktigt, Yokos nattbok . Yoko är en trevlig, omtänksam och rakryggad person som betraktar livet på ett mycket empatiskt vis, sådär som 10 till 11-åringar kan göra.

pärmen till Yokos nattbok
pärmen till Yokos nattbok Bild: Schildts & Söderströms Annika Sandelin

Bilderboksteater

Tillsammans med Linda Bondestam, Lena Frölander-Ulf och Jenny Lucander har Annika Sandelin grundat teatergruppen Tapir. De brukar uppträda på Luckor, kulturhus och daghem runtom i Finland. Nyligen var de också till Stockholm och uppträdde i Rum för barn på Kulturhuset med föreställningen Myrabell. Det är en pjäs Annika skrivit för treåringar och uppåt.

I samband med det hade de också en bilderboksshow där Annika läste upp titeldikten till potatisens dröm som hon dramatiserade. Linda var bland annat drömmen och hjulade in i svarta trikåer och glittrande skjorta.
Här nedan ser du hela dikten.

uppslag ur versboken potatisens dröm
uppslag ur versboken potatisens dröm Bild: Karoliina Pertamo Annika Sandelin,Karoliina Pertamo

Hör intervjun med Annika Sandelin ca 9 min.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje