Hoppa till huvudinnehåll

Wärtsiläs Stefan Damlin: Vi behöver ett nytt sätt att tänka

Stefan Damlin, vd på Wärtsilä Finland, säger att man måste lyssna allt mer på kundens behov.
Stefan Damlin, vd på Wärtsilä Finland, säger att man måste lyssna allt mer på kundens behov. Stefan Damlin, vd på Wärtsilä Finland, säger att man måste lyssna allt mer på kundens behov. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä,stefan damlin

Marinmarknaden har ännu inte repat sig. Ändå var det idel optimistiska tongångar när Wärtsilä på tisdagen visade upp sin 31-motor i Vasa.

- Vi presenterar världens effektivaste fyrtaktsmotor så det är klart att vi är stolta, säger Stefan Damlin, vd för Wärtsilä Finland.

På tisdagen besökte ett 50-tal av Wärtsiläs globala kunder fabriken i Vasa.

De fick se den nya 31-motorn och andra motortyper som tillverkas i Vasa, gå på rundturer i fabriken och samtala med Wärtsiläs experter.

Global kunddag lockade ett 50 tal Wärtsiläkunder till Vasa.
Wärtsiläs kunddag i Vasa lockade ett 50-tal internationella kunder, främst från Europa. Global kunddag lockade ett 50 tal Wärtsiläkunder till Vasa. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä,wärtsilä

- Det är jättestort att få så många kunder hit till Vasa, säger Patrik Wägar, direktör inom Product Management vid Wärtsilä.

Patrik Wägar, Wärtsilä.
Patrik Wägar, Wärtsilä Patrik Wägar, Wärtsilä. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä,patrik wägar

En plats i Guinness rekordbok

Wärtsilä 31-motorn har fått en plats i Guinness rekordbok som världens effektivaste fyrtaktsmotor.

Motorn har 50 procents effektivitet, vilket betyder att hälften av energin i motorn omvandlas till el eller kraft i propellern.

Wärtsiläs 31-motor visas upp. Namnet syftar på diametern i cylindern som är 31 centimeter.
Wärtsiläs 31-motor i monteringshallen i Vasa. Namnet 31 syftar på diametern i cylindern, som är 31 centimeter. Wärtsiläs 31-motor visas upp. Namnet syftar på diametern i cylindern som är 31 centimeter. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä

Sedan motorn lanserades år 2015 har den sålts i nio exemplar.

- De första leveranserna gjordes i slutet av år 2016 och gällde dieselmotorer. I år räknar vi med att leverera de första gasdrivna 31-motorerna, säger Patrik Wägar.

Den första 31-motorn som beställdes gick till en isbrytare som trafikerar norr om Ryssland.

Kunddagen på Wärtsilä lockade ett 50-tal kunder, främst från Europa.
Kunddagen på Wärtsilä lockade ett 50-tal kunder, främst från Europa. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä,wärtsilä

Också fiskerederier har köpt motorn till fiskebåtar som trafikerar kring Norge och i Atlanten.

- De ser att motorn ger bränslebesparingar för dem, säger Wägar.

Antonis Trakakis och Alexander P. Panagopulos representerar det grekiska rederiet Arista Shippning. Rederiet är en långvarig Wärtsiläkund.
Antonis Trakakis och Alexander P. Panagopulos representerar det grekiska rederiet Arista Shipping. Rederiet är en långvarig Wärtsiläkund. Antonis Trakakis och Alexander P. Panagopulos representerar det grekiska rederiet Arista Shippning. Rederiet är en långvarig Wärtsiläkund. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä

Kryssningsfartygen en ljusglimt på marknaden

Vd Stefan Damlin säger att utmaningen för tillfället är att marinmarknaden ännu inte har repat sig.

- Volymerna är på en väldigt låg nivå när det gäller antalet fartyg som säljs till slutkunderna. Samtidigt ser vi några segment som är positiva, till exempel kryssningsfartygen.

Damlin säger att läget på energimarknaden däremot är bra.

Det gäller att involvera fler unga människor och tänka "out of the box".― Stefan Damlin, vd för Wärtsilä Finland

Ett nytt sätt att tänka

I mars förnyade Wärtsilä sin organisation. Numera har man en digital organisation där hela koncernen leds centralt.

Wärtsilä i Vöråstan i Vasa.
Wärtsiläs fabrik i Vasa. Arkivbild. Wärtsilä i Vöråstan i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen wärtsilä i vöråstan

- Förnyelsen gäller inte enbart teknologi. Digitaliseringen handlar om ett nytt sätt att arbeta och tänka, säger Stefan Damlin.

- Det betyder att vi ännu mer än tidigare måste se kundernas behov. Det kommer att betyda fler online-lösningar, till exempel att avläsa motorerna online.

Unga människors expertis behövs

Det krävs också ett nytt slags ledarskap för att lotsa Wärtsilä framåt.

- Det gäller att involvera fler unga människor. De har mycket att bidra med, säger Damlin.

- Överlag gäller det att se "out of the box" och försöka hitta nya infallsvinklingar på problemställningar.

Världsrekord gör den nya motorn mer känd

Maria Nystrand som jobbar med marknadsföring på Wärtsilä säger att världsrekordet har gjort det lättare att göra reklam för motorn.

Maria Nystrand jobbar med marknadsföring på Wärtsilä Marine Solutions.
Maria Nystrand, Wärtsilä Maria Nystrand jobbar med marknadsföring på Wärtsilä Marine Solutions. Bild: Yle/Anna Kurtén Wärtsilä,maria nystrand

- I och med att den nya motorn kommit med i Guinness rekordbok kommer motorn lite närmare var och en.

På Wärtsilä vill man också lyfta fram människorna bakom produktionen.

- Det finns en massa duktiga människor bakom de här motorerna och det vi producerar i våra fabriker. Det vill vi visa på sociala medier också, säger Nystrand.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten