Hoppa till huvudinnehåll

Åbolands Elektra är nu i trafik

Hybridfärjan Elektra som kör på rutten Pargas-Nagu
Den eldrivna hybridfärjan Elektra är avsevärt större än tidigare färjor på rutten Pargas-Nagu. Hybridfärjan Elektra som kör på rutten Pargas-Nagu Bild: Yle / Lotta Sundström

Finlands första hybridfärja Elektra har nu satts i trafik på rutten Pargas-Nagu. Premiärturen ägde rum på fredagsförmiddagen.

Elektra är ett 97,92 meter långt och 15,20 meter brett fartyg med en kapacitet för 90 personbilar.

Hybridfärjan Elektra som kör på rutten Pargas-Nagu
Hybridfärjan Elektra som kör på rutten Pargas-Nagu Bild: Yle / Lotta Sundström

Fartyget drivs främst med två batteripaket som automatiskt laddas med el varje gång färjan tar i land. Vid behov kan färjan också drivas med diesel, om det är strömavbrott eller vid extrema isförhållanden.

Färjan har också solpaneler som sommartid kan ge el för den så kallade hotellbelastningen, det vill säga belysningen, värmen och dylikt förutom själva driften.

Falco och Odil trafikerar på rutten Pargas-Nagu rutten enligt sommartidtabellen. Elektra trafikerar tills vidare som extra fartyg, skriver Finferries på sin webbsida.