Hoppa till huvudinnehåll

Finland tvåa i digitalisering - passerades av Norge

Den här robotens delar har printats av en 3D-printer.
Tema för undersökningen var artficiell intelligens. Den här robotens delar har printats av en 3D-printer. Bild: Yle/Joni Kyheröinen 3d-printning

Finland kommer på andra plats i en jämförelse över hur långt 22 undersökta länder har kommit i fråga om digitalisering.

Finland toppade Digibarometern i fjol, men i år övertog Norge tätplatsen.

Bland de fyra bästa länderna fanns även två andra nordiska länder, det vill säga Danmark och Sverige.

Att Finland tappat en placering oroar inte vd Petri Rouvinen vid Etlatieto som gjort undersökningen. Han säger att Finland har satsat på digitalisering på lång sikt och att placeringen fortfarande är i toppklass.

Rouvinen säger att det har blivit svårare för finländska företag att rekrytera experter inom branschen. Samtidigt har flera andra länder blivit bättre än Finland på att utnyttja molntjänster.

Italien, Brasilien, Ryssland, Indien och Kina klarade sig sämst i jämförelsen.

3D-skannare och robotarm
3D-skannare och robotarm robot

350 finska företag inom artificiell intelligens

Barometern hade i år artificiell intelligens som tema. Den här marknaden väntas växa dramatiskt under de tio närmaste åren.

Enligt undersökningen ser merparten av Europa ut att ha missat artificiell intelligens-tåget, medan Finland däremot håller sig väl framme inom området även om framtiden är oviss.

Närmare 350 finländska företag verkar för närvarande inom artificiell intelligens. Antalet forskare inom området uppgår till 400.

Av de institutioner som forskar i artificiell intelligens är Aalto-universitetet ledande i Finland. På delad andra plats finns Helsingfors universitet, Uleåborgs universitet och Tammerfors tekniska universitet.

Exempel på digitalisering

  • Köpa varor i en näthandel
  • Nätbanker och myndighetstjänster på webben
  • Att förflytta datorspecifika (exempelvis e-post) verktyg till molntjänster som kan nås från vilken apparat som helst
  • Digital marknadsföring på sociala medier och webbplatser
  • Deltagandet i beslutsfattandet genom medborgarinitiativ

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes