Hoppa till huvudinnehåll

Passagerarna hyllar Elektra: Den är tyst, fin och snabb

Ombord på Elektra.
Ombord på Elektra. Bild: Lotta Sundström / Yle färja

På fredagen sattes den nya hybridfärjan Elektra i trafik på rutten Pargas-Nagu. Yle Åboland åkte givetvis med på premiärturen.

Finferries vd Mats Rosin överrräckte en gåva till Sofia Svahnström, som var förare i den första bilen som körde ombord på Elektra. Gåvokassen innehöll en solcellsdriven mobilladdare.

Sofia Svahnström var inte bara nöjd med att få en gåva, hon passade också på att hylla den nya hybridfärjan.

- Den är tyst, den far smidigt och den är snabb. Så nog lönar det sig att komma och titta på den här nya färjan. Och nog kommer Elektra att underlätta alla köer i sommar.

Finferries Mats Rosin överräcker en gåva till Elektras första passagerare.
Finferries vd Mats Rosin överrräckte en gåva till Sofia Svahnström, som var förare i den första bilen som körde ombord på Elektra. Finferries Mats Rosin överräcker en gåva till Elektras första passagerare.
Projektchef Kaj Jansson (t.v.) åkte med på Elektras första turer.
Projektchef Kaj Jansson (t.v.) åkte med på Elektras första turer. Projektchef Kaj Jansson (t.v.) åkte med på Elektras första turer.

Projektledare Kaj Jansson var en nöjd man den här premiärdagen.

- Det här känns jättebra. Vi har jobbat med det här projektet i lite drygt två år, så det känns riktigt bra och skönt att se att allt fungerar som det ska.

Även Elektras befälhavare Matti Pöyli var en leende man den här fredagen.

- Det har gått himla bra i dag och allt fungerar som det ska.

Matti Pöyli på kommandobryggan på hybridfärjan Elektra där han är befälhavare.
Matti Pöyli är befälhavare på Elektra. Matti Pöyli på kommandobryggan på hybridfärjan Elektra där han är befälhavare. Bild: Yle/Linus Hoffman hybridfärja

Passagerarna Rolf och Solveig Westeren gillade också Elektra.

- Den är tyst och fin och det är på tiden att vi får den här färjan. Det är också skönt att slippa de eländiga hyllorna som finns på många andra färjor. Så här ska en färja se ut med tanke på trafiken här. Inte som de mindre färjorna som bättre passar till att forsla kossor med, säger Rolf Westeren.

Så här ska en färja se ut med tanke på trafiken här.― Passageraren Rolf Westeren.

Den eldrivna hybridfärjan är avsevärt större än tidigare landsvägsfärjor. Elektra är ett 97,92 meter långt och 15,20 meter brett fartyg med en kapacitet för 90 personbilar.

Falco och Odil trafikerar på rutten Pargas-Nagu rutten enligt sommartidtabellen. Elektra trafikerar tills vidare som extra fartyg, skriver Finferries på sin webbsida.

Ombord på Elektra, första turen 16.6.2017.
De flesta som körde ombord steg ur bilen för att ta sig en titt. Ombord på Elektra, första turen 16.6.2017.

Pssagerare ombord på hybridfärgan Elektra.
Pssagerare ombord på hybridfärgan Elektra.

Elektras första tur firades med kaka på kommandobryggan.
Det blev kakservering på kommandobryggan efter de första turerna. Elektras första tur firades med kaka på kommandobryggan.

Hybridfärjan Elektra.
Hybridfärjan Elektra.

Hybridfärjan Elektra.
Hybridfärjan Elektra.

Hybridfärjan Elektra.
Hybridfärjan Elektra.

Hybridfärjan Elektra.
Hybridfärjan Elektra.

Hybridfärjan Elektra.
Hybridfärjan Elektra.

Ombord på Elektra, första turen 16.6.2017.
Ombord på Elektra, första turen 16.6.2017.