Hoppa till huvudinnehåll

Snart kryssar ett fartyg till på Borgå å

Båten Suvi-Tuuli på havet
I sommar kommer Suvi-Tuuli att bli en vanlig syn längs med ån. Bilden är från sommaren 2016. Båten Suvi-Tuuli på havet Bild: Jani Nousiainen åkryssningar,båtar

Restaurangbåten Suvi-Tuuli sjösattes i början av veckan. Snart börjar hon kryssa på Borgå å.

- Exakt datum är ännu okänt, men om allt går som vi hoppas så är båten i Borgå genast efter midsommar, säger Timo Selkälä från Friendship Cruises som äger Suvi-Tuuli.

Suvi-Tuuli kommer att åka nedströms på Borgå å, ungefär till Haikotrakten. Det blir den vanligaste rutten.

Åtminstone på en del av resorna kommer det att finnas guidning på finska, svenska och engelska.

Suvi-Tuuli
Suvi-Tuuli sjösätts efter renovationsarbeten. Suvi-Tuuli Bild: Timo Selkälä

Selkälä säger att man vill förnya kryssningstrafiken i Borgå, så att den skulle erbjuda något som mer påminner om de andra finska städerna.

- I Kuopio, Nyslott, och Villmanstrand kan man njuta av vyer och god service, tillsammans med en bit mat eller något att dricka. Suvi-Tuuli blir ett försök att modernisera den här trafiken i Borgå. Men sina 55 år på nacken är hon trots allt det modernaste passagerarfartyget i stan.

Ingen oro

Ari Kautto är skeppare på m/s Fredrika och Sandra D och driver Saaristolinja sedan över fyrtio år tillbaka.

Han gör också kryssningar på ån men ser inte Friendship Cruises som en konkurrent.

- De har helt annorlunda kryssningar än vi har. Vi har också mat, men den görs inte ombord som de tänker göra. Innehållet är helt annorlunda, vi fokuserar mer på historia och vacker natur. Vi sjunger och berättar.

Ungdomsdröm

Selkälä är inne på samma banor.

- Jag ser oss snarare som ett komplement. Vi försöker erbjuda en annorlunda produkt, en lugn och bekväm kryssning och hoppeligen någorlunda god mat.

Någorlunda god mat?

- Den formuleringen var kanske inte så bra. Saken är den att jag är högstadielärare och marknadsföring är inte min grej.

Två av delägarna, till vänster Timo Selkälä, till höger Jani Nousiainen i färd med att lyfta iland livflottar. Denna typ av livflottar används inte längre på passagerarfartyg, och dessa hade dessutom kvar fartygets ursrprungliga namn och hemort.
Två av delägarna, till vänster Timo Selkälä, till höger Jani Nousiainen i färd med att lyfta iland livflottar. Den här typens livflottar används inte längre på passagerarfartyg, och de hade dessutom kvar fartygets ursrprungliga namn och hemort. Två av delägarna, till vänster Timo Selkälä, till höger Jani Nousiainen i färd med att lyfta iland livflottar. Denna typ av livflottar används inte längre på passagerarfartyg, och dessa hade dessutom kvar fartygets ursrprungliga namn och hemort. Bild: Timo Selkälä

Att driva kryssningsföretaget är ett sidoarbete som Selkälä gör på sommaren. Resten av året jobbar han fortfarande som högstadielärare.

- För över tjugo år sedan så arbetade jag som matros på fartyg och skulle väl ha blivit sjökapten, men så ändrade jag mig och blev lärare i historia och religion istället.

Nyfixad

För tillfället finns Suvi-Tuuli i Punkaharju i Nyslott där hon renoverats.

- I och med att de nya kraven är så mycket strängare än tidigare så har vi byggt ett ordentligt kök med brandisolering. Inredningen har renoverats och yttersidan putsats upp.

Suvi-Tuuli kommer att köras sjövägen till Borgå från Punkaharju. Resan tar cirka två dygn, men landvägen skulle det bli för dyrt.

Selkälä räknar inte med att kunna leva på kryssningsverksamheten.

- Det här är ju helt säsongsverksamhet med stora kostnader.

Selkälä beskriver båtverksamheten som sin version av att ha sommarstuga.

- Skillnaden är att de flesta inte behöver renovera sin sommarstuga under hela vinterhalvåret.

Det går bra nu

Ari Kautto på Saaristolinja beskriver åkryssningar som en växande kryssningsart.

- Folk vill oftare ha kortare kryssningar nuförtiden. För tjugo år sedan var minimi 5-6 timmar, idag är det 2-3 timmar som gäller. Åkryssningen är under en timme lång, säger Kautto.

Aki Kautto
Ari Kautto är skeppare på Borgå å sedan över 40 år tillbaka. Aki Kautto Bild: Yle/Jeanette Winberg Aki Kautto

Han säger att det gått bra för Saaristolinja hittills i år.

- Folk reser mera då ekonomin går uppåt. Dessutom märks det att finländare oftare spenderar sin semester i hemlandet.

Nya krafter

Ari Kautto har funderat på att sluta efter i sommar, men säger att det ännu är öppet.

- Det här är det 41:a året jag gör det här, så det börjar nog räcka nu.

I höstas berättade Yle Östnyland att Kautto har haft svårt att få verksamheten såld på grund av hårdare säkerhetskrav bland annat från Trafiksäkerhetsverket.

- Det är svårt att få sålt sådana här företag då köparna inte kan vara säkra på vilka investeringar som behövs i framtiden, säger Kautto.

Aki Kautto
M/s Fredrika ska snart få en ny skeppare. Aki Kautto Bild: Yle/Jeanette Winberg Aki Kautto

Kautto har eventuellt hittat en efterföljare.

Konsta Sakki blev just klar från Kotka sjöfartsinstitut och ska jobba på Saaristolinja i sommar.

- Jag har en del praktik kvar, sedan får jag mina skepparpapper.

Sakki börjar som däcksman men kommer i fortsättningen att stå vid rodret på m/s Fredrika medan Kautto tar hand om Sandra D.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland