Hoppa till huvudinnehåll

Toppjobb i Sverige för Annika Sucksdorff

Annika Sucksdorff.
Annika Sucksdorff. Annika Sucksdorff. Helsinki Film,Svensk Filmindustri,annika sucksdorff

Ibland får man på bästa filmgangstervis ett erbjudande som inte går att motstå. Detta hände finlandssvenska Annika Sucksdorff för en tid sedan, då hon erbjöds jobbet som filmchef på SF Studios i Sverige.

- Jag har knappt hunnit fatta det här själv, säger Annika Sucksdorff, jag har sjukt många fjärilar i magen.

Business och berättelser

Sucksdorff är utbildad ekonom från Hanken i Helsingfors, men har också studerat i USA. Det var under året i Wisconsin som hon kom på att det kanske skulle gå att kombinera kärleken till berättelser med business och ledarskap.

- Jag kommer från en företagarfamilj. Min morfars morfar hette Victor Ek, mina syskon är båda företagare. Jag blev under studetiden speciellt sugen på att arbeta med att producera film, en mångfacetterad process med många faser och en massa inblandade människor.

Väl hemma från USA kände Sucksdorff inte en enda människa inom den finska filmbranschen. Lösningen blev att skriva en gradu om ett filmrelaterat ämne och samtidigt börja bygga upp ett nätverk.

- Jag intervjuade några producenter för gradun och berättade öppet att jag sökte jobb inom branschen. En av dem nappade och det var så jag fick mitt första filmjobb.

Svenska journalister frågar inte kvinnliga chefer om familjen

De senaste åren har Suckdorff varit vd för Helsinki Film, som bland annat står bakom fjolårets succéfilm om Tom of Finland.

- Jag antar att det var tack vare "Tom of Finland" som mitt namn dök upp på svenskarnas radar. Och det kändes ju fantastiskt, det var en enorm produktion och vi var alla nära att gå in i väggen, men nu känns det ju som att det hårda jobbet lönade sig.

Annika Sucksdorff har redan hunnit notera en del kulturskillnader mellan Finland och Sverige, inte minst bland journalister.

- Det är intressant, ingen av de svenska journalisterna har ens frågat om min familjesituation. I Sverige har jag behandlats precis på samma sätt som en man i samma situation, och det tycker jag känns befriande. I Finland frågar både journalister och vänner ”Ja men hur ska ni lösa det här med barnen?”

Ähum… hur ska ni då lösa det här med barnen?

- Haha, jag kommer att pendla. Det står i mitt kontrakt att jag ska arbeta två dagar i veckan i Stockholm, så jag flyger över på måndag och kommer tillbaka på tisdag och arbetar på distans resten av veckan. Så här till en början, om allt går bra flyttar familjen till Stockholm.

Det blir med andra ord en slags mjukstart med ett års pendlande.

- Det hade varit förhastat att riva upp barnen från vardagen från första början. Vi är dessutom en fusionsfamilj, jag har två biologiska barn och en bonusdotter, så vi är två familjer som måste få allt att fungera inför en flytt.

"Mamma ska göra det som känns roligt"

Stödet från både familjen och kollegerna på Helsinki Film har varit viktigt för Sucksdorff.

- Min man är också filmproducent, så han har stor förståelse för att det hela. Och kollegerna var också överens på att detta var en sådan här grej man absolut ska pröva på om man har chansen. Och så diskuterade jag förstås saken med barnen fast de bara är fem, sex och tio år gamla, och de sade ”Mamma om du tycker det är roligt så ska du göra det”.

Annika Sucksdorff kommer att få kavla upp ärmarna på direkten. Fjolåret såg inte speciellt ljust ut för den svenska filmproduktionen. "En man som heter Ove" var den enda filmen som blev en biosuccé, medan så gott som alla andra filmer floppade.

- Jag är glad för att det är just på SF Studios jag ska arbeta, för det behövs titlar med brett publikpotential. Det var SF Studios som gjorde Ove, "Snabba Cash" och nu har filmen om Björn Borg på gång.

En finländsk oscarsnominering - utopi eller möjlighet?

Vad tror då Sucksdorff om den finländska filmens framtid? Hittills har vi ju blygt fått stå i kulisserna och se svenskar och danskar vandra upp längs med röda mattan på Oscarsgalan, till exempel.

- Vi är väldigt nära det nu. Det går bra för finländska filmer och tv-koncept, till exempel Gigglebug som ska samarbeta med Disney. Och finska filmer har ju faktiskt klarat sig i Cannes på sistone.

Mycket är det också fråga om attityd, redan nu har Annika Sucksdorff börjat notera skillnader mellan Finland och Sverige.

- Svenskarna har ett helt annat självförtroende. Allt är möjligt tycker de. Här i Finland tenderar vi grubbla på allt som kan skita sig innan vi ens kommit igång. Men jag tror vi är på väldigt god väg nu.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje