Hoppa till huvudinnehåll

Unga gillar sina program - alltmer skärmtid går till tv

Taustalla nainen katsoo tv-ruutua, etualalla nainen selaa tv-tarjontaa tabletilta.
Taustalla nainen katsoo tv-ruutua, etualalla nainen selaa tv-tarjontaa tabletilta. Bild: Yle Kuvapalvelu: Jyrki Valkama nät-tv

Antalet timmar som finländarna plöjer ner i tv-program fortsätter att öka. Framför allt tonåringar och unga vuxna säger att de tittar mer på tv-innehåll än tidigare.

I en kartläggning som mobiloperatören DNA gjort uppger 42 procent av unga i åldrarna 15-24 att deras tv-tittande har ökat jämfört med förra året.

Om man jämför med hur mycket tid unga lägger på sociala medier och musik, är det tv-tiden som har ökat mest.

Bland finländarna överlag ser 43 procent på tv-program åtminstone en timme per dag. 17 procent tittar över två timmar per dag.

I kartläggningen inkluderades de vanliga tv-kanalerna, streamingstjänster och inhemska programtjänster som Yle Arenan.

Viktigt att få välja när och hur

90 procent av hushållen äger fortfarande en tv-apparat men många överger den för nätet. Nästan varannan finländare tittar varje vecka på tv-innehåll via datorn.

Större delen har också någon form av programtjänster på sin mobiltelefon.

Unga spelar mobilspel
Unga spelar mobilspel Bild: Christoph Hardt/Future Image/WENN.com Pokémon Go,smarttelefon

För många är det viktigt att de har möjligheten att själva välja när de tittar på tv-program.

- Tv-tittandet delas upp på många olika apparater och det är allt vanligare att vi tittar på samma innehåll på många olika sätt, säger Niina Hagman, avdelningschef på DNA.

Sociala medier en del av upplevelsen

Samtidigt hör tv-tittandet och sociala medier starkt ihop.

Mer än varannan ung finländare använder sociala medier ofta eller alltid samtidigt som de tittar på tv.

Många gånger har sociala medier uttryckligen en koppling till själva tv-programmet.

I undersökningen deltog drygt 1 000 finländare.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes