Hoppa till huvudinnehåll

Frälsningsarmén fokuserar på ödesdiger otur - Tarja Halonen med i kampanjen

President Tarja Halonen föreställer en av samhällets utslagna i Frälsningsarméns kampanj.
Så här kunde det ha gått för president Tarja Halonen. Frälsningsarméns kampanjmaterial. President Tarja Halonen föreställer en av samhällets utslagna i Frälsningsarméns kampanj. Bild: Anton Sucksdorff Tarja Halonen,Frälsningsarmén,reklamkampanj,penninginsamling

Med en mångmedial inslamlingskampanj vill Frälsningsarmén kommunicera att vem som helst kan drabbas av otur i livet. I kampanjmaterialet föreställer spelbolaget Rovios ex-chef Peter Vesterbacka en uteliggare.

Vem som helst, också läkare, advokater och företagsledare, kan drabbas av skeenden med oförutsägbara följder, är budskapet i Frälsningsarméns årliga insamling för mindre bemedlade. Pengarna går till rådgivning och stödgrupper, lägerverksamhet, service- och daghem, och familje- och ungdomsarbete.

- Det finns fler och fler som behöver hjälp, bland annat barnfamiljer, så vi behöver fler donatorer. Med en bred kampanj når vi en bredare publik, säger Anne Fredriksson som ansvarar för Fräslningsarméns marknadsföring.

Opinionsbildare kan betyda dubbel pott

Det visuella kampanjmaterialet är svartvita fotografier som porträtterar Rovios ex-chef Peter Vesterbacka och president Tarja Halonen som samhällets utslagna, samt en videofilm, där en medelklass familjefar blir påkörd av en bil. Det blir starten för hans utförsbacke.

Företagsledaren Peter Vesterbacka porträtterad som en av samhällets utslagna i Frälsningsarméns kampanj.
Och så här kunde det ha gått för företagsledaren Peter Vesterbacka. Företagsledaren Peter Vesterbacka porträtterad som en av samhällets utslagna i Frälsningsarméns kampanj. Bild: Anton Sucksdorff Peter Vesterbacka,Frälsningsarmén,reklamkampanj,penninginsamling

Tarja Halonen blev tillfrågad att ställa upp för att hon är en "opinionsbildare med perspektiv och erfarenhet vad gäller det finländska samhället". Peter Vesterbacka representerar "i sin tur en annan slags lyckligt lottad person" och är känd som en framgångsrik företagsledare, säger Fredriksson.

- Kampanjdonationer har tidigare år uppgått till 1,5 miljoner euro och nu har vi tänkt att vi kan fördubbla potten och bättre få fram att det också i Finland finns samhällsproblem, säger Fredriksson.

Insamlingen har förverkligats sedan 1979 och de senaste åren med att skicka ut 70 000 insamlingsbrev. Frälsningarmén har inte avstått från insamlingsbreven, snarare har de kompletterats med reklamkampanjen.

Gratis insats möjliggör kampanj

Värdet på bara det arbete som lagts ner för kampanjen är över hundratusen euro, enligt Fredriksson. Det hela är möjligt eftersom Frälsningsarmén har fått gratis annonsutrymme i tidskrifter och bland annat på Yles kanaler, Fox och National Geographic, och gratis kampanjarbete av bland annat organisationens reklambyrå.

I pressmeddelandet skriver ni att Vesterbacka och Halonen "med att personligen sätta sig in i mindre bemedlade personers situation ville visa hur dålig tur kunde ha drabbat dem". Har Vesterbacka och Halonen gjort annat för kampanjen än varit modell för fotografierna?

- För kampanjen har de inte gjort annat än bidragit med sina ansikten och lagt sitt offentliga jag i blöt för att dramatisera hur vem som helst kan ha otur, säger Fredriksson.

Medelålders kvinnan mest generös

Den typiska välgöraren i Finland är en privat donator, närmare bestämt medelålderskvinnan, säger Fredriksson. Ungas intresse syns mera i form av frivilligarbete.

- Företag har inte insett att en donation kan vara ett bra sätt att sköta sitt samhällsansvar. Vi hoppas att i framtiden, och bland annat via den här kampanjen, väcka också företagens intresse.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes