Hoppa till huvudinnehåll

Kampanj jobbar för lokala tjänster i Borgå

Anna-Mari och Tuija Levälampi i profil.
Anna-Mari och Tuija Levälampi i profil. Bild: Yle / Petter Blomqvist Borgå

Kampanjen "Borgåbon vinner alltid" ska främja lokala tjänster och affärer. Familjen Levälampi har under en månad bara köpt produkter och tjänster från lokala aktörer och har delat sina upplevelser på Instagram.

– Vi bor i en fin stad där det finns tillgång till det mesta. Här går det också att hitta saker man inte kan få tag på någon annanstans, säger Tuija Levälampi.

Familjen brukar annars också handla det mesta i Borgå, men att aktivt välja bort allt som inte är lokalt har också hjälpt dem hitta nya platser de inte tidigare känt till.

– Vi hittade bland annat ett smoothie-ställe vi aldrig hört om förut. Det har nu blivit en av våra favoriter, säger Alisa Levälampi.

Skip Instagram post

Skänker bort sin belöning

Som tack för att ha medverkat i kampanjen belönas familjen med ett presentkort värt 500 euro till olika affärer i Borgå.

– Vi delade upp det så att alla familjemedlemmar fick 100 euro var att göra som de vill med. Vi föräldrar bestämde oss ändå att donera pengarna till välgörande ändamål, säger Tuija Levälampi.

Deras 200 euro ges till Borgås avdelning för socialarbete för barnfamiljer, i form av presentkort till en lokal glassproducent.

– Vi äter knappast så mycket glass under sommaren, då kan vi lika gärna ge det vidare, säger Tuija Levälampi.
Skip Instagram post

Inte bara för turister

I kampanjen deltar förutom Borgå stad även Borgå levande centrum rf. och Köpmannaföreningen i Gamla Borgå. Enligt Päivi Dietrich från Köpmannaföreningen finns det en uppfattning om att gamla stan bara är en turistfälla.

– Så är det inte. En stor del av våra kunder är sådana som är på resa men vi har ett mångsidigt utbud i tiotals olika butiker. Det finns så mycket mer än bara souvenirer, säger Dietrich.

Kampanjen fortsätter

Första etappen av kampanjen är över men man hoppas att Borgåborna själva ska delta också i fortsättningen.

– Vi har uppmuntrat invånarna att dela sina lokala fynd på sociala medier med hashtaggen #borgåbonvinneralltid, säger Hanna Palo från turism- och marknadsföringsenheten i Borgå stad.

Hon säger att kampanjens syfte är att skapa ett nytt tankesätt.

– Varje euro som används i Borgå går direkt tillbaka till invånarna i form av skatter och fler arbetsplatser. Vi kommer att fortsätta kampanjen in på hösten, säger Palo.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland