Hoppa till huvudinnehåll

De asiatiska turisterna har ökat i Helsingfors – nu ska de bli ännu fler

Turist som fotograferar
Asiatiska turister kan synas mer i Helsingfors stadsbild i framtiden. Arkivbild. Turist som fotograferar mössa

Strax under två miljoner nätter - det är antalet nätter som utländska turister tillbringade i Helsingfors i fjol. Närheten till havet och matkulturen lockar.

Antalet övernattningar är något fler än föregående år och ökningen har varit stadig under de några senaste åren.

De flesta turisterna har tidigare kommit från Ryssland och Tyskland. Också om tyskarna fortfarande är de flitigaste besökarna, har de här grupperna, med de ryska turisterna i spetsen, minskat kraftigt i Helsingfors.

Men ända sedan år 2013 har den störst växande turistgruppen bestått av amerikaner och i synnerhet kineser och japaner.

Därför satsar Helsingfors nu stenhårt på att locka fler turister från Asien.

Marknadsföring via bloggare

Det görs bland annat genom en så kallad StopOver-strategi där meningen är att få de asiatiska turisterna att mellanlanda i Helsingfors och då också stanna ett par nätter och bekanta sig med staden.

– Tyngdpunkten har legat på asiatiska åsiktsbildare och via dem har vi försökt bygga upp vår marknadsföring, säger Tia Hallanoro, marknadsföringskommunikationsdirektör på Visit Helsinki.

Hallanoro säger att ett av de bästa verktygen som finns för att marknadsföra Helsingfors i Asien är Helsinki Secret Residence. Det går ut på att få bloggare och andra aktiva aktörer på nätet att stanna en tid och bekanta sig med staden och skriva om sina upplevelser på nätet och sociala medier och på så sätt marknadsföra staden.

– Under de tre första månaderna har vi på det här viset lyckats nå över 31 miljoner människor i Asien, säger Hallanoro.

Natur, kultur och design lockar

Det som intresserar de asiatiska turisterna mest i Helsingfors är naturen, kulturen i staden och den finländska designen.

Också i övrigt har staden mycket att erbjuda turister från Asien, bland annat närheten till havet.

– Det nya havsbadet Allas Sea Pool och färjorna till Sveaborg är förstås också väldigt exotiska för dem, säger Hallanoro.

Kaksi ihmistä istuu lokkien seurana satamalaiturilla, taustalla Allas Sea Pool ja Katajanokan maailmanpyörä.
Det nya havsbadet Allas Sea Pool är exotiskt för de asiatiska turisterna. Kaksi ihmistä istuu lokkien seurana satamalaiturilla, taustalla Allas Sea Pool ja Katajanokan maailmanpyörä. Bild: Derrick Frilund / Yle Helsingfors,Skatudden, Helsingfors stad,Allas,pariserhjul,måsar,turism

Dessutom börjar också den finska matkulturen få ett uppsving hos de asiatiska turisterna, fastän många fortfarande väljer att äta på restauranger där det serveras sådan mat som de är vana vid hemifrån.

Helsingfors ännu okänt utomlands

Hallanoro säger att det är mycket viktigt att öka Helsingfors status och dragningskraft utomlands.

Staden vill inte bara locka fler turister utan också utländska investerare och experter för en längre tid.

Men ännu är staden relativt okänd utomlands.

– En del kanske känner till Helsingfors som en aktör bland alla andra nordiska länder, men i sig är staden ännu relativt okänd.

Nu strävar staden därför efter att utomlands skapa en starkare image av Helsingfors.

– Vi försöker locka både turister och sådana som kanske till och med kunde tänka sig att stanna för en längre tid, säger Hallanoro.

Det här sker bland annat genom marknadsföring i Asien via bloggare och sociala medier.

– På den kinesiska marknaden har vi ännu mycket att hämta. Där kommer vi att koncentrera oss på digital marknadsföring och innehåll på sociala medier, säger Hallanoro.

Läs också