Hoppa till huvudinnehåll

Polisen utreder unikt fall: 180 ton avfall smugglades till Estland och dumpades i naturen

Eckerö Line vid Bushholmen i Helsingfors.
Avfallet transporterades till Estland i lastbilsflak på passagerarfärjor mellan januari och november 2015. Bilden har ingenting med brottet i artikeln att göra. Eckerö Line vid Bushholmen i Helsingfors. Bild: Niklas Evers Eckerö Line,hamn,Busholmen,byggmaterial,bygge

Estlandsfärjorna mellan Helsingfors och Tallinn fungerade år 2015 som smuggelrutt för enorma mängder avfall över Finska viken. Åtminstone ett finländskt företag och två estniska män är inblandade i härvan, som i båda länderna beskrivs som unik.

Den olagliga avfallstransporten pågick mellan januari och november 2015. Under den tiden fördes 45 lastbilsflak med över 180 ton avfall över till Estland.

En stor del av avfallet dumpades sedan i naturen.

- Det är ett mycket ovanligt fall. Det första i sitt slag vi känner till, alltså att man i den här utsträckningen fört avfall från Finland till utlandet, säger kriminalinspektör Janne Järvinen vid Centralkriminalpolisen.

Janne Järvinen, kriminalinspektör vid Centralkriminalpolisen med ansvar för miljöbrott.
Janne Järvinen vid Centralkriminalpolisen beskriver fallet som unikt för Finland, men vill inte gå in på detaljer kring förundersökningen Janne Järvinen, kriminalinspektör vid Centralkriminalpolisen med ansvar för miljöbrott. Bild: Niklas Evers Centralkriminalpolisen,CKP,Janne Järvinen

Största delen av det smugglade godset var byggnadsavfall men i en del laster fanns också vanligt blandavfall från finländska hushåll.

Avfallet bytte ägare flera gånger

Skrotet härstammade från ett företag i huvudstadsregionen som bland annat erbjuder bortforsling av byggnads- och rivningsavfall åt sina kunder.

Företaget, som nu brottsutreds av Centralkriminalpolisens, hade betalat över 27 000 euro till en estnisk man för att göra sig av med avfallet.

- Han transporterade träprodukter till Finland helt lagligt, men för att inte återvända med tom last tog han emot avfallet, säger den estniska åklagaren Merika Nimmo.

Totalt transporterade han 183,9 ton olagligt avfall över gränsen till Estland. Siffran är exakt eftersom lastbilar av säkerhetsskäl måste meddela sin vikt då de kör ombord på en färja.

- Den exakta vikten kommer i själva verket från data som gärningsmannen själv bidrog med, säger Nimmo.

Väl framme i Estland överlät mannen avfallet till sin medhjälpare, en då 22-årig man med kriminellt förflutet.

Enligt ett reportage av det estniska public service-bolaget ERR gick 22-åringen igenom avfallet i jakt på saker som kunde sparas, innan han dumpade det i naturen.

Finska vykort och serietidningar dök upp i estniska skogsdungar

Det var i april 2015 som invånare i den estniska byn Laagri, strax sydväst om Tallinn, först upptäckte att avfall dumpats i naturen.

Avfallet hade dumpats i närheten av Pääsküla å.

I ERR:s reportage syns bland annat bilder på finländska dagstidningar och serietidningar som ligger och skräpar vid skogsbryn i Estland.

Byggnadsavfall, som betongmassor, plast och trärester utgjorde ändå största delen av det dumpade avfallet.

Byggnadsavfall i flak.
Byggboomen i Finland leder till att det rör sig stora mängder byggavfall via många mellanhänder. Då ökar också risken för att avfallet ska dumpas i naturen. Byggnadsavfall i flak. Bild: Niklas Evers lastflak,avfall,problemavfall,byggnadsavfall

Både de första rapporterna om dumpningen och observationer med lastbilens registreringsnummer kom från lokala invånare.

Den 10 november 2015 åkte gärningsmannen fast i tullen på den estniska sidan, då han inte kunde visa upp de dokument som krävdes för att få frakta avfallet.

Dömdes till villkorligt fängelse

Den estniska mannen som smugglade över avfallet från Finland dömdes i februari till villkorligt fängelse i 1 år, 7 månader och 25 dagar.

Domen blev ett prejudikat, eftersom ett liknande fall aldrig varit uppe i det estniska rättssystemet.

Enligt åklagare Merika Nimmo blev fängelsestraffet ändå aningen längre, cirka 2 år och en månad, eftersom mannen tidigare dömts till villkorligt fängelse för skattebrott.

- Jag skulle inte säga att han var ett kriminellt geni, snarare handlar fallet om en enskild person som på olaglig väg försökte försörja sig.

Hans medhjälpare fick böta 4 500 euro till kommunen för förseelse mot miljölagstiftningen. Han har ändå lämnat boten obetald.

Västra terminalen på Busholmen i Helsingfors.
Över 45 lastbilsflak med avfall (mindre än de på bilden) smugglades till Estland innan gärningsmannen till slut fastnade i tullen utan de rätta tillstånden för att få transportera avfall. Västra terminalen på Busholmen i Helsingfors. Bild: Niklas Evers Busholmen,Västra terminalen

Eftersom dumpningen enligt myndigheternas bedömning inte utgjorde tillräckligt stor skada för naturen eller människors hälsa kommer ingen av de estniska gärningsmännen att behöva ersätta uppstädningen eller miljöförstörelsen som dumpningen orsakat.

Polisen: "Mycket oroväckande"

I Finland är utredningen av företaget som sålde vidare avfallet till Estland ännu på hälft.

Janne Järvinen på Centralkriminalpolisen vill inte kommentera företaget, brottsrubriceringen eller tidtabellen för utredningen. Han konstaterar ändå att det handlar om en ny, "mycket oroande hotbild".

- Det här är vanligt i Centraleuropa eftersom det är lätt att köra över gränserna med motorfordon. Man kan försvåra polisens arbete betydligt genom att dumpa i grannlandet. Men i Finland, där man i huvudsak korsar gränsen sjövägen, är det här unikt.

En viss avfallssmuggling har förekommit också tidigare, men i betydligt mindre skala.

- Det har mest handlat om elskrot som teven, kylskåp, eller bilbatterier. Bilbatterierna har till exempel transporterats i paketbilar. Men det här är första gången som tiotals laster byggnadsavfall förts bort från Finland.

Ska vi vara oroliga för vart vårt byggavfall hamnar?

Just nu pågår det en byggboom i Finland, vilket betyder att risken för miljöbrott ökar.

Så ska man då vara orolig för vart ens byggavfall hamnar, om man till exempel renoverar sin sommarstuga?

Enligt Janne Järvinen vid Centralkriminalpolisen kan man som vanlig konsument på förhand kräva kvitton eller räkningar som bevis på avfallshanteringen av den byggnadsentreprenör man anlitat.

- Du kan redan då du skriver ett avtal kräva att få se bevis på att byggnadsavfallet förstörts på rätt sätt. Alltså bevis på att en avfallsstation tagit emot dem. Om man nu vill ta sin egenkontroll så långt.

Läs mera:

Anmälningar för miljöbrott skjuter i höjden - byggboomen leder till att flera dumpar avfall i naturen

Antalet polisanmälningar för miljöbrott ökade med över 30 procent år 2016. Enligt polisen är det här goda nyheter eftersom miljöbrottens mörkertal varit enormt. Men samtidigt kan den växande byggbranschen leda till flera avfallsdumpningar i naturen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes