Hoppa till huvudinnehåll

Stockmann säljer Delikatessen till S-gruppen

Stockmann Tavaratalo Helsingissä
Stockmann Tavaratalo Helsingissä Bild: Henrietta Hassinen / Yle Stockmann,Stockmann (Helsingfors centrum),varuhus,minuthandel,detaljhandelsföretag,handel,ekonomi,köpkraft

Varuhuset Stockmann säljer sina mataffärer i Finland till S-gruppen.

Köpesumman är 27 miljoner euro.

- Stockmann har inte lyckats få Delikatessen vinstbringande och har bara haft en procent av marknaden, säger Stockmanns verkställande direktör Lauri Veijalainen.

Lauri Veijalainen, vd för Stockmann
Lauri Veijalainen, vd för Stockmann Stockmann,lauri veijalainen

- Logistiken inom livsmedelsbranschen har varit svår för Stockmann, säger Veijalainen.

Sebastian Nyström, som är strategichef på SOK förstår Veijalainen. En marknadsandel på en procent av livsmedelshandeln är för liten.

- Det är ganska svårt att driva en lönsam verksamhet i vilken bransch som helst med en så liten marknadsandel. Konkurrensen inom livsmedelsbranschen och matbutikerna hård i Finland. Det behövs mycket resurser och kunnande för att få en premiumbutik att gå bra. Vi tror att vi kan uppnå det genom att kombinera den styrka som finns i S-gruppen och det kunnande som finns i Stockmann.

Sebastian Nyström, som är strategichef på SOK
Sebastian Nyström, som är strategichef på SOK S-gruppen,Sebastian Nyström

De ungefär 800 anställda vid de sex Delikatessen-affärerna i Finland flyttar över till S-gruppen, som hyr in sig i Stockmanns lokaler.

Många kunder skeptiska

Många kunder har under dagen uttryckt sin oro för att Delikatessen-affärerna nu kommer att ”degraderas” till vanliga S-butiker.

- Vi hoppas att kunderna kommer att märka att vi gör butiken bättre och att den svarar mot kundernas förväntningar på en premiumbutik i Finland, säger Sebastian Nyström.

Den stora frågan är om kunderna kommer att låta sig övertygas. Företagskonsulten Mika Rubanovitsch grundade sommaren 2014 Facebookgruppen Rädda Stockmann. Gruppen blev kortlivad, men Rubanovitsch har fortsatt att aktivt följa med Stockmann.

- Om jag tittar på de kommentarer jag har fått på Facebook så förhåller sig folk ganska aggressivt. De kommenterar att man inte kan slå ihop ett varumärke med låg status med ett premiumbrand. De skriver att det här var den sista droppen och att det nu är slut med Stockmann.

Mika Rubanovitsch
Mika Rubanovitsch mika rubanovitsch

Mika Rubanovitsch själv ser ändå inget problem med försäljningen. Han tycker att Stockmanns förre vd Per Thelin reformerade Stockmann för långsamt. Nuvarande vd:n Lauri Veijalainen har åstadkommit mycket mera.

- Folk glömmer att Delikatessen i fjol gjorde en förlust på 11 miljoner euro. Tack vare den här affären kan man hålla kvar de här butikerna i varuhusen i framtiden. Man kan ju inte ha en verksamhet som hela tiden går på förlust.

Trots Stockmanns problem med Delikattessen-affärerna tror Sebastian Nyström att SOK inte skall tvingas sänka butikernas kvalitet.

- Delikatessen kan inte bli lönsam genom inbesparingar. Den kommer att bli lönsam genom att vara en butik med dragningskraft bland dagens bästa kunder och bland nya kunder i framtiden.

Stockmann Delikatessen i Helsingfors
Stockmann Delikatessen i Helsingfors Stockmann (Helsingfors centrum),Delikatessen

Satsar på mode och skönhet

I ett pressmeddelande säger Stockmanns vd Veijalainen att Stockmann noggrant övervägande har beslutat att koncentrera sig på mode, skönhet och produkter för hemmet i sina varuhus i Finland.

- I dessa segment tillhör vi de bästa i Finland och har möjlighet att nå en ännu starkare marknadsställning, säger Veijalainen i pressmeddelandet.

Konkurrensmyndigheter måste godkänna

Affären ska också godkännas av konkurrensmyndigheterna. Om detta sker kan affären slutföras under detta år.

Stockmann kommer att fortsätta driva Delikatessen vid varuhusen i Riga och Tallinn, eftersom de varit lönsamma.

Stockmanns mataffärer, med varuhuset i Uleåborg exkluderat, hade en sammanlagd omsättning på 127 miljoner euro och gick 11 miljoner euro på förlust i fjol. Delikatessen-affärerna stod för 12 procent av Stockmann-koncernens försäljning förra året.

Text: Yle, FNB

Artikeln uppdaterades 17.21 med bland annat kommentarer av Mika Rubanovitsch och Sebastian Nyström

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen