Hoppa till huvudinnehåll

Elbilar i Tyskland: Premie lockar inte till köp

Volkswagen-elbil i fabriken.
Volkswagen-elbil i fabriken. Volkswagen-elbil i fabriken. Volkswagen,elbilar

I Tyskland går försäljningen av elbilar betydligt trögare än väntat. Regeringen har redan tvingats backa när det gäller de uppställda målen, men nu räknar man med att debatten om smutsiga dieselbilar kan komma att sätta fart på försäljningen.

Det är inte mycket som hörs när han parkerar och stiger ut ur bilen framför den långa tegelbyggnaden.

Vid garaget och den lilla verkstaden träffas elbilsentusiaster en gång i månaden och universitetsprofessorn Christoph Pflaum är stolt ägare av en ny elbil.

– Jag valde att skaffa en elbil, då jag ser det som ett klimatvänligt alternativ. Jag ogillar dessutom att vi importerar så mycket olja från Mellanöstern, där oljan är en av de främsta orsakerna till strid och krig, säger Pflaum.

Han konstaterar vidare att han också har märkt att det är bekvämt och roligt att köra en elbil, även om man måste vara lite försiktig med hastigheten.

– Kör man 150 kilometer i timmen så töms batterierna rätt så snabbt, skrattar Pflaum.

Christoph Pflaum i sin elbil.
Christoph Pflaum i sin elbil. Christoph Pflaum i sin elbil. Bild: Johnny Sjöblom/Yle elbilar,Tyskland

Mer laddning

Det som många ser som elbilens akilleshäl, det vill säga den än så länge korta räckvidden, klagar Pflaum inte över.

Med lite planering och rätt tajmande av laddningspauserna, säger han sig kunna köra också längre sträckor utan större problem.

Bilens batterier laddar han oftast i det egna garaget, men samtidigt skulle han gärna se fler laddningsstationer i hemstaden Erlangen.

En elbil av märket Opel laddas.
En elbil av märket Opel laddas. En elbil av märket Opel laddas. Bild: JAN WOITAS/EPA elbilar,elektricitet (laddning)

Och här får han medhåll av de övriga medlemmarna i elbilsklubben. Trots att intresset för elbilar har en lång historia i staden, så märks det inte av i form av ett utbyggt nät av laddningspunkter.

När bilklubben startades i mitten av 80-talet handlade det mest om bilar drivna med solenergi, men idag kör de flesta klubbmedlemmar helt vanliga elbilar, cyklar och motorcyklar.

Utländska bilar välkomnas

Inom elbilsklubben har man ändå för länge sedan insett att det här med elbilar i Tyskland inte är så enkelt.

– Det här hänger bland annat ihop med att bilindustrin har bromsat och hellre fortsätter att göra relativt enkla pengar på sina bilar med förbränningsmotorer, säger ordföranden Peter Maier.

Han har kört elbil i snart tjugo år och till kvällens träff kommer han med en bil som går helt på solenergi.

– Men den tyska industrin måste passa sig, många utländska elbilar är i dagens läge betydligt bättre än de tyska, fortsätter Maier.

– Det är en lyckoträff att utländska konkurrenter som Tesla har dykt upp på den tyska marknaden, annars skulle vår egen bilindustri inte ha något intresse av elbilar alls, säger Roland Reichel som är en av veteranerna i klubben.

BMW störst i Tyskland

Av de tyska tillverkarna har BMW kommit längst och här köper man inte kritiken att industrin har stretat emot.

– Elektromobilitet är framför allt en gemensam kraftansträngning som bygger på samarbete mellan tillverkare, de som står för infrastrukturen och de politiska beslutsfattarna, säger Wieland Brúch som är presstalesman för elektromobilitet vid BMW i München.

– Vi är marknadsledande i Tyskland, så vi anser nog att vi har axlat vårt ansvar, fortsätter Brúch.

BMW har för tillfället två elbilsmodeller i sitt sortiment och de här modellerna säljer man antingen som rena elbilar eller som hybrider.

I försäljningsstatistiken ligger BMW för tillfället på en tredje plats i världen efter kinesiska BYD och Tesla. BMW:s mål för i år är att sälja 100 000 elbilar och hybrider.

Trögt trots premie

Den tyska regeringens mål med en miljon elbilar på de tyska vägarna år 2020 ser ändå ut att vara omöjligt att nå.

Förbundskansler Angela Merkel tvingades för några veckor sedan själv medge att det uppsatta målet knappast kommer att nås, trots att man ifjol införde en premie på 4 000 euro för alla som köper en elbil.

Premien kommer till hälften från staten och till hälften från tillverkarna.

– Premien är absolut nödvändig, men samtidigt måste man komma ihåg att Tyskland är relativt sent ute med att främja elbilar om man jämför med till exempel länder som Norge, säger Wieland Brúch.

– Man kan inte förvänta sig att alla plötsligt köper en elbil, även om man inför en premie.

Inom elbilsklubben anser man att elbilarna också trots premie fortfarande är för dyra för de flesta bilister.

– Premien gjorde förstås köpbeslutet lättare, men samtidigt är jag nog inte beredd att betala hur mycket som helst för en elbil, säger Christoph Pflaum.

– Några tusen euro extra är jag beredd att betala, men en bil där elmodellen kostar dubbelt så mycket som en liknande bensindriven modell klarar jag mig utan, fortsätter Pflaum.

Inom klubben utgår man också från att många möjliga kunder fortfarande går och väntar på redan utlovade modeller med betydligt längre räckvidd än vad de nuvarande elbilarna har.

Dieseldebatt märks i försäljning

I dagens läge är mindre än en procent av alla nyregistrerade bilar i Tyskland hybridbilar eller elbilar.

Bland elbilsentusiasterna är man ändå övertygad om att elbilar kommer att bli en vanligare syn också på de tyska vägarna.

Den tyska debatten om körförbud för dieselbilar kan öka försäljningen av elbilar
Den tyska debatten om körförbud för dieselbilar kan öka försäljningen av elbilar. Den tyska debatten om körförbud för dieselbilar kan öka försäljningen av elbilar Bild: Yle/Johnny Sjöblom trafik,Tyskland

Det här hänger bland annat ihop med den debatt som under den senaste tiden har kretsat kring dieselbilarna och hur smutsiga de egentligen är.

– Säkert kommer många bilägare att överväga alternativa lösningar i synnerhet om det i stadskärnorna kommer till körförbud för dieselbilar, säger Peter Maier.

Peter Maier.
Peter Maier. Peter Maier. Bild: Yle/Johnny Sjöblom Tyskland,peter maier

– Då blir också elbilen mer attraktiv och om frågan i fortsättningen är om man överhuvudtaget ska kunna röra på sig, så är kanske inte heller priset på bilen det mest avgörande, fortsätter Maier.
Peter Maier kör med solenergi.
Peter Maier kör med solenergi. Peter Maier kör med solenergi. Bild: Yle/Johnny Sjöblom solenergi,elbilar

Statistik över nyregistreringarna för de senaste månaderna visar att antalet elbilar och hybridbilar följaktligen har ökat starkt, även om andelen av det totala antalet nyregistreringar i Tyskland fortfarande är mycket blygsam.

Inom BMW spelar därför hemmamarknaden för tillfället ingen särskilt stor roll, utan man tänker helst globalt. Och globalt räknar man med att 15 till 25 procent av de sålda bilarna år 2025 kommer att helt eller delvis drivas med el.

– Vi behöver en övergångstid från traditionell teknik till fullständig eldrift och här kommer till exempel en renare diesel att spela en viktig roll också i fortsättningen, säger Wieland Brúch.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes