Hoppa till huvudinnehåll

Bryggbygget på Utö blir klart i tid, trots kassunmissöde

Sex arbetare står inne i kassunen som byggs för Utö nya förbindelsebåtsbrygga.
Den sjunkna kassunen syns i vattnet mellan den nya och den gamla bryggan. Sex arbetare står inne i kassunen som byggs för Utö nya förbindelsebåtsbrygga. Bild: Yle/Linus Hoffman bryggor,Utö,byggarbetsplatser,Kassun,förbindelsebåtsbrygga

Förbindelsebåtsbryggan på Utö kommer att bli färdig till slutet av augusti.

Det intygar entreprenören, trots missödet som inträffade under midsommaren.

- Det blir ett extra arbetsmoment för dykarna att lyfta upp kassunen, men arbetet borde inte fördröjas med mer än några timmar, intygar Destias arbetsledare Heikki Jakomaa på Utö.

Den nya bryggan byggs med en stålkonstruktion och trädäck, med betongkassuner under.

Under midsommarens hårda vindar tog landfästkassunen in så mycket vatten att den sjönk. Lådan väger 64 ton, men det kommer ändå att komma ut en större lyftkran till Utö för arbetet, så det borde lyckas att lyfta upp kassunen.

Den nya förbindelsebåtsbryggan på Utö byggs invid den gamla.
Den nya förbindelsebåtsbryggan på Utö byggs invid den gamla. Bild: Yle/Linus Hoffman byggarbetsplatser,Utö,Kassun,bryggor,förbindelsebåtsbrygga

- Det är alltid så när man jobbar långt borta som på Utö, det förväntbara är lite oväntat, säger Jakomaa. Men kassunen försvinner åtminstone ingenstans där den nu ligger på havsbottnen.

Den nuvarande 35 år gamla bryggan för förbindelsebåtar är i mycket dåligt skick. Byggnadsarbetet vid den nya förbindelsebåtsbryggan på Utö inleddes på vårvintern.

Ursprungligen skulle arbetet vara klart till slutet av juli, men tidtabellen försköts då man behövde göra tre gånger så mycket schaktnings- och muddringsarbeten än planerat.

Artikeln har korrigerats 3.7.2017 kl.11:50 med att den sjunkna kassunen väger 64 ton, inte flera tusen ton.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland