Hoppa till huvudinnehåll

Expert om Delikatessen: Inte åker man ju in från förorten för att handla på en Alepa

Stockmanns varuhus i centrum av Helsingfors.
Stockmanns varuhus i Helsingfors. Stockmanns varuhus i centrum av Helsingfors. Bild: Mostphotos Stockmann,Stockmann (Helsingfors centrum),varuhus,Helsingfors

Den affär som kommer att ersätta Delikatessen i Stockmanns varuhus kommer inte att locka till sig nya kunder, tror Hankendocenten Anne Rindell, som specialiserat sig på varumärkesfrågor.

Som privatperson kan jag säga att det kan ge mig glädje att handla på Delikatessen, men inte blir jag glad av att handla i en K- eller S-affär― Anne Rindell

Det som lockat kunder till mataffären i Helsingfors centrum samt i Östra centrum och Hagalund har varit att man skilt sig från mängden.

- Det är ju inte en närbutik, man måste ta sig dit enkom för att kunna handla där. Inte reser man från förorten in till stan för att gå i en Alepa, säger Anne Rindell, docent och universitetslektor i marknadsföring vid Svenska handelshögskolan.

Inga nya marknadsandelar i Hagalund eller Östra centrum

Brett utbud och god service. Det är några av de saker som gör att Delikatessen skiljer sig från mängden, enligt Anne Rindell. S-gruppen, som köper upp Delikatessen, har däremot profilerat sig som det billiga alternativet.

Stockmann i Östra centrum
Också Stockmann i Östra centrum (bilden) och Hagalund har matvaruavdelningar. Stockmann i Östra centrum Bild: Mikael Crawford/Yle Stockmann,stockmann i östra centrum,realisation

Att hitta nya kunder kommer att bli svårt, förutspår hon.

- Vad är det för idé för mig som konsument att gå till Delikatessen i Hagalund eller Östra centrum, ifall den har samma utbud som S- eller K-affären jag handlat i de senaste 20 åren?

Delikatessen som image försvinner

I nyhetens kommentarfält har konsumenterna ventilerat frågan om det inte hade varit bättre om Kesko hade köpt Delikatessen, i stället för S-gruppen.

Anne Rindell tror inte att det hade spelat så stor skillnad.

- Kesko har ju profilerat sig som lite dyrare och lite mer kvalitetsmedveten, men det är ändå imagen det handlar om. Delikatessen kunde ha bevarat sin image om det till exempel hade varit ett norskt investeringsbolag som hade köpt upp dem.

En bild från en servicedisk i Stockmanns Delikatess, en anställd i vit rock, plasthandskar och skyddsmössa lägger upp sallad i en ask för en kund.
Delikatessen. En bild från en servicedisk i Stockmanns Delikatess, en anställd i vit rock, plasthandskar och skyddsmössa lägger upp sallad i en ask för en kund. Bild: Yle/ SOK Stockmann,S-gruppen,sok

Hon klär även av sig forskarglasögonen och tillåter sig en personlig reflektion.

- Som privatperson kan jag säga att det kan ge mig glädje att handla på Delikatessen, men inte blir jag glad av att handla i en K- eller S-affär, säger Rindell.

Läs mera:

Stockmann Tavaratalo Helsingissä

Stockmann säljer Delikatessen till S-gruppen

Varuhuset Stockmann säljer sina mataffärer i Finland till S-gruppen för 27 miljoner euro. Affären måste också godkännas av konkurrensmyndigheterna. Stockmanns vd säger att man inte har lyckats få delikatessen vinstbringande.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen