Hoppa till huvudinnehåll

Sex säljer inte - avskräcker snarare

sexistisk reklam
En ny undersökning visar att sexistisk reklam inte säljer. sexistisk reklam Bild: EPA sexism

En analys av tiotals undersökningar visar att olika försök att sälja produkter genom erotisk reklam motverkar sitt syfte.

I Illinois University granskades 78 undersökningar som gjorts under loppet av trettio år.

- Erotisk reklam fastnar nog på minnet, men produkten gör inte det, säger undersökningens ledare professor John Wirtz.

I analysen hittades inga bevis på att erotisk marknadsföring skulle öka på kundernas intresse att köpa produkter.

Wirtz berättar att produkten till och med börjar ses i ett mer negativt ljus på grund av reklamen.

Kvinnor starkt emot erotisk reklam

Reklamen som granskades innehöll hel- eller halvnakna människor och positioner som hänvisade till sex.

I materialet fanns också reklamtexter med sexuella anspelningar.

Det tydligaste resultatet var det minst överraskande. Män gillade erotiska reklamer mer än kvinnor.

Kvinnornas starka negativa attityd var ändå en stor överraskning, berättar Wirtz.

Analysens resultat publicerades i tidningen International Journal of Advertising.

Tv-program enda undantaget

En tidigare undersökning av Ohio State University ifrågasatte inte bara sex i reklam utan också våld.

Enligt denna analys fastnar människors uppmärksamhet på det sexuella eller våldsamma innehållet utan att väcka intresse för produkten.

Detta håller de båda analyserna med om. Det enda undantaget var att sex och våld i reklam fungerade för tv-program.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle