Hoppa till huvudinnehåll

Kommunambassadör Linnea Nieminen, 19 år - "Kyrkslätt en fantastisk plats"

Kyrkslätts bibliotek står bredvid Kyrkslätts kyrka.
Arkivbild. Kyrkslätts bibliotek står bredvid Kyrkslätts kyrka. Bild: Yle/ Rose-Marie Dahlström kyrkslätts bibliotek,Kyrkslätt,allmänna bibliotek,Kyrkslätts kyrka,torg

Kyrkslätt har som första kommun i landet utsett kommunambassadörer. Ambassadörerna ska fungera som kommunens ansikte utåt, både inom och utanför kommunen.

Kyrkslätts kommun har utsett fem kommunambassadörer. Bland dem finns två idrottare, en egenföretagare, en bloggare och en musiker.

Vill tacka kommunen

Kyrkslätts 19-åriga musiker, Linnea Nieminen, hör till en av kommunens ambassadörer. Nieminen har trots sin ringa ålder redan hunnit studera fyra år vid Sibelius-Akademin.

Hon säger att hon har Kyrkslätt att tacka för en stor del av sina musikkunskaper. Framförallt musikinstitutet menar hon att har varit av stor betydelse för hennes musikkarriär.

- Det känns bra att få jobba som kommunambassadör som tack för allt Kyrkslätt har gett mig, säger Nieminen.

Kommunambassadör Linnea Nieminen
19-åriga Linnea Nieminen är en av kommunambassadörerna. Kommunambassadör Linnea Nieminen kyrkslätt

Enligt Nieminen är Kyrkslätt en fantastisk plats att växa upp på. Hon tycker att kommunen har bra skolor och utmärkta möjligheter att hålla på med framförallt musik och idrott. Naturen är också något som hon lyfter fram.

Nieminens personliga mål som ambassadör går hand i hand med hennes musikintresse.

- Det finns stor potential i Kyrkslätts musikkultur. Den vill jag gärna utveckla. Dessutom vill jag utveckla Kyrkslätt som varumärke, både inom och utanför kommunen, säger Nieminen.

Ömsesidig nytta

Kommunambassadörerna finns till för att marknadsföra kommunen. Det här gör de unga ambassadörerna främst via sociala medier och genom att aktivt satsa på sina intressen.

Det här tror utvecklingsdirektör Risto Nikunlaakso på Kyrkslätts kommun att gynnar såväl kommunen som ambassadörerna.

- Vi vill stödja våra ambassadörer i deras satsningar så att de bättre ska kunna koncentrera sig på det de gör bäst. Deras framgångar marknadsför Kyrkslätt på ett bra sätt, menar Nikunlaakso.

Vi vill stödja våra ambassadörer i deras satsningar så att de bättre ska kunna koncentrera sig på det de gör bäst. Deras framgångar marknadsför Kyrkslätt på ett bra sätt.― Risto Nikunlaakso, utvecklingsdirektör på Kyrkslätt kommun.

Genom att representera kommunen på sociala medier ska ambassadörerna se till att kommunen når ut till en större publik, speciellt till unga personer som är flitiga användare av sociala medier.

Nikunlaakso hoppas att det här ska göra Kyrkslätt till en attraktivare ort. Han hoppas också att det ska locka till sig nya invånare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen