Hoppa till huvudinnehåll

Nya bilars utsläppsvärden blir mer exakta

hastighetsmätare
Utsläppen på pappret ska bättre motsvara verkligheten. hastighetsmätare Bild: YLE/Stefan Härus hastighetsmätare

Metoden att mäta bilars utsläpp förändras. Från och med i höst mäts koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning enligt en ny skala som bättre ska motsvara de verkliga utsläppen.

Orsaken är en EU-förordning som träder i kraft i september.

Det nuvarande sättet att mäta nya bilars bränsle- och koldioxidutsläpp är föråldrat och stämmer inte överens med utsläppen i trafiken. I regel är mätresultaten för nya bilar förskönande och upp till 20 procent lägre än de verkliga utsläppen.

Utsläppsfusket skyndade på processen

Enligt Marko Sinerkari, enhetschef vid trafiksäkerhetsverket Trafi, bekräftade utsläppskandalen kring Volkswagens diesel-bilar år 2015 det man redan visste, det vill säga att det behövs mer exakta mätresultat också för koldioxidutsläpp.

- Testet motsvarar nu bättre riktiga körförhållanden. Då det förra laboratorietestet utvecklades kunde man inte ännu uppnå lika exakta mätresultat, säger Sinerkari.

De nya utsläppssiffrorna kommer att börja synas i bilhandeln från och med i höst. Under en treårig övergångstid har nya bilar både ett nytt och ett gammalt koldioxidvärde. Enligt Sinerkari får konsumenten vänja sig vid att siffrorna ser rejält mycket högre ut eftersom de motsvarar verkligheten bättre.

De nya siffrorna kommer åtminstone inte under övergångsperioden att påverka beskattningen på en ny bil.