Hoppa till huvudinnehåll

LM: Filippinska sjömän arbetar för slavlöner på isbrytaruppdrag

Svag is utanför Hangö.
Arkivbild. Svag is utanför Hangö. Bild: yle/Petra Thilman svag is

De filippinska sjömännen har arbetat på fartyget Thetis som under vintern utfört isbrytaruppdrag på Östersjön. Uppdragen har beställts av Trafikverket, skriver Lännen Media.

Lännen Media har fått tag på arbetskontrakt där det förekommer att bolaget Alfons Håkans har anställt filippinska sjömän med en månadslön på 550 dollar, vilket motsvarar cirka 485 euro.

Sjömansunionen anser att lönerna är slavlöner.

– Underhållningen av den offentliga infrastrukturen görs med slavlöner i Finland. Det är verkligen fräckt. Att betala en lön under 800 euro som innefattar både övertid och semesterpenningen liknar slavhandel i de finländska förhållandena, säger sjömansunionens ITF-koordinator Kenneth Bengts till Lännen Media.

Arbetsorganisationen ILO rekommenderar en minimilön på 1 078 dollar för sjömän i månaden. Summan inkluderar övertidstillägg och semesterpenning och motsvarar 993 euro.

Alfons Håkans anser att Sjömansunionen utövar påtryckning mot rederiet

Alfons Håkans dotterbolag som är registrerat i Tallinn anställde i december filippinska sjömän i Manila.

De tidsbundna kontrakten skrevs för åtta månader.

Vd:n och sjökaptenen Joakim Håkans anser att Sjömansunionen utövar påtryckning mot rederiet.

– Vi är av en helt annan åsikt. De skulle vilja att de filippinska arbetstagarna skulle få samma lön som finländare som jobbar för det finländska statsbolaget Arctica. Det är bara inte möjligt. Då skulle vi inte kunna vara konkurrenskraftiga på den globala marknaden, säger Håkans.

En finländsk matros tjänar i genomsnitt cirka 3 500 euro i månaden, enligt Kenneth Bengts.

Alfons Håkans har registrerat fartyget Thetis på Cypern.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes