Hoppa till huvudinnehåll

Sjömansunionen och rederiet Alfons Håkans i luven på varann: "Omoraliska löner"

Ett fartyg på ett isigt hav.
Ett fartyg på ett isigt hav. Bild: Mostphotos/ Blue Polarn fartyg,hav

– Det är naturligtvis inte acceptabelt, säger ordförande för Sjömansunionen Simo Zitting om att Åborederiet Alfons Håkans betalat en månadslön på 550 dollar till filippinska sjömän. Men rederiet tycker kritiken är obefogad.

Lännen Media rapporterade på lördagen om de låga lönerna som betalats till de filippinska sjömännen som utförde isbrytaruppdrag på Östersjön på fartyget Thetis och som ägs av rederiet Alfons Håkans. Uppdragen hade beställts av Trafikverket.

– Det är naturligtvis inte acceptabelt. Det är ingen lön i Finland och man kan inte leva på en sådan lön, säger Simo Zitting.

Zitting säger att finländska matroser som jobbar på liknande fartyg tjänar mellan 3 500 och 4 000 euro i månaden och att de dessutom har ett avlösningssystem vilket innebär att de arbetar en vecka för att sedan ha ledigt i en vecka.

Zitting håller också med Sjömansunionens ITF-koordinator Kenneth Bengts om att lönerna är slavlöner.

– Man kan säga det, det är ingen lön i Finland för en kvalificerad arbetstagare.

Följer vanlig praxis

Till Yle Nyheter säger Alfons Håkans vd, Joakim Håkans, att rederiet inte gjort något fel.

– Det är lite att ta i att kalla det slavlöner. Dessutom finns det en del sakfel i den ursprungliga artikeln, till exempel att vi skulle betala under minimistandarden. Det stämmer inte, säger Håkans och tillägger att rederiet följer den internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer.

– Det är samma lönenivå som andra finska rederier under finsk flagga betalar åt anställda som inte är EU-medborgare. Det är vanlig standardpraxis.

De arbetskontrakt som Lännen Media granskat visar ändå att de filippinska arbetarna på Alfons Håkans fått en baslön på 550 amerikanska dollar i månaden. Minimibaslönen som ILO rekommenderar är 614 dollar.

Med övertidsersättning och semesterpenning stiger Alfons Håkans maximilön visserligen till 900 dollar, ungefär 790 euro, men inte heller tilläggen når upp till ILO:s rekommendationer för en totallön på 1 078 dollar.

Förutsättning för att vara konkurrenskraftig

Enligt Håkans är lägre löner för utländska arbetare en förutsättning för att klara sig på marknaden.

– Inom internationell konkurrensutsatt trafik inom sjöfart är det inte möjligt att konkurrera med finsk lönenivå.

Till skillnad från en del andra rederier har Alfons Håkans inte möjlighet att få statligt stöd för handelssjöfart. Det är enligt Håkans en annan orsak till att man använder sig av billigare utländsk arbetskraft.

Inom internationell konkurrensutsatt trafik inom sjöfart är det inte möjligt att konkurrera med finsk lönenivå.― Joakim Håkans, vd Alfons Håkans
Om konkurrenskraften kommer från låga löner så är det något fel i verksamheten, det kan inte handla om vem som har lägst löner. Det borde vara verksamhetskvalitet och andra liknande saker som är viktiga― Simo Zitting, Sjömansunionen

Sjömansunionens Simo Zitting tycker inte att konkurrensförmåga är en giltig motivering för en låg lönenivå.

– Om konkurrenskraften kommer från låga löner så är det något fel i verksamheten, det kan inte handla om vem som har lägst löner. Det borde vara verksamhetskvalitet och andra liknande saker som är viktiga, säger Zitting.

Joakim Håkans tycker inte att Sjömansunionens kritik är befogad.

Enligt honom handlar det om att man inte vill att rederier använder sig av utländsk arbetskraft.

– De utmynnar närmast från att man inte vill ha konkurrens inom till exempel isbrytning och Sjömansunionen är troligtvis rädd för att det blir blandbesättning även på andra fartyg än våra, säger Håkans till Yle Nyheter.

"Inte olagligt men omoraliskt"

Det är Alfons Håkans dotterbolag som anställde de filippinska sjömännen i december. Dotterbolaget är registrerat i Tallinn och fartyget Thetis som de filippinska sjömännen arbetade på är registrerat på Cypern.

Enligt Zitting är inte lönerna olagliga men däremot är de omoraliska.

– Man kan inte säga att de bryter mot lagen men det är inte acceptabelt. Det är omoraliskt att finländska arbetsgivare agerar på det sättet.

Enligt Zitting är det inte vanligt att finländska bolag inom den här branschen använder sig av billig utländsk arbetskraft.

– Det har funnits några fall men det är inte vanligt.

Zitting anser att det är bra att uppgifterna kommit ut i offentligheten. Eftersom det är Trafikverket som beställt uppdragen skulle han gärna se att Trafikverket tar tag i saken.

– Myndigheterna borde ta hand om saken och börja förhandla med Håkans för att få dem att följa samma principer som alla andra finländska arbetsgivare.

  • Sjöbevakare tacksamma för samarbete över Kvarken

    Räddningshelikopter från Umeå snabbt på plats.

    En räddningsflotte räddade livet på åtta personer som befann sig i sjönöd utanför Ritgrund på Kvarken i måndags. En omfattande räddningsutrustning är viktig men det gäller att komma ihåg de grundläggande sakerna också, påpekar sjöbevakningen.

  • På tv ikväll: Kvalets dominanter i kamp om kvartsfinalplatser

    Schweiz möter Frankrike i Yles TV-match på onsdagskvällen.

    Två av kvalets bästa lag, Schweiz och Frankrike, möter varandra i kvällens TV-match vid EM-slutspelet i fotboll i Holland, väl medvetna om att det krävs resultat för att nå kvartsfinalerna

  • Skog och mark brinner i Syndalen i Hangö

    Det finns risk för att branden sprider sig.

    Ett flera hektar stort område mark och skog i Syndalen i Hangö brinner. Det finns risk för att branden kan sprida sig ytterligare.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes