Hoppa till huvudinnehåll

Varifrån kommer din hamburgerbiff? – Åtta snabbmatskedjor avslöjar råvarornas ursprung

Hamburgare från Burger King.
Hamburgare från Burger King. Bild: EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA burger king

Finländarna vill att maten ska vara inhemsk, men i praktiken är det ofta andra faktorer som väger tyngre. Yle har frågat åtta snabbmatskedjor varifrån deras nötkött, broiler och sallad härstammar.

I en del av snabbmatsrestaurangerna köps samma råvaror från olika underleverantörer beroende på den slutliga produkten. Till exempel Hesburger använder kött från Finland eller Estland i sina kycklinghamburgare men i minikycklingburgaren används kött från Tyskland, Frankrike, Polen, Holland, Ungern eller Slovenien.

Salladens ursprungsland varierar i alla kedjor enligt skördetid.

Grafik som visar ursprungsländerna för olika snabbmatsrestaurangers råvaror.
Grafik som visar ursprungsländerna för olika snabbmatsrestaurangers råvaror. Grafik,snabbmat,ursprungsland,ursprung,Snabbmatsrestauranger,råvaror

I början av året rapporterade kanadensiska CBC att DNA-test visar att köttprocenten i Subway-kedjans kycklingstrimlor är under 50 procent. Till Yle uppger Subway att deras kycklingstrimlor kommer från Storbritannien, Irland, Frankrike, Danmark och Tyskland.

Deras grillade kycklingbröst, som kommer att tas bort från menyn i augusti, härstammar däremot från Thailand.

Spelar ursprunget någon roll?

Enligt en undersökning som Sitra har gjort anser 79 procent av finländarna att det är viktigt att man väljer inhemska råvaror. Det kom också fram att många får dåligt samvete i situationer då de inte tar matens ursprung i beaktande.

- Jag kan nog erkänna att jag får dåligt samvete om jag äter annat än inhemsk mat. Men pizza är bara så gott, säger Esbobon Tuula Tyni.

Pizza på ett bord.
Ibland är smaken så god att vi struntar i ursprunget. Pizza på ett bord. Bild: Pixabay Pizza

Vid Konsumentforskningscentret vid Helsingfors universitet bekräftar man att matens ursprung har betydelse för finländarna men hur viktigt det anses vara varierar i olika situationer.

- Smaken är det främsta kriteriet, en annan viktig faktor är priset. Sedan följer hälsosamhet, inhemskhet, etik, miljövänlighet … Det är inte alltid möjligt att uppfylla alla önskemål och förväntningar, så ibland måste man kompromissa, säger universitetslektor Mari Niva.

På restaurang är man särskilt ute efter en smakupplevelse och upplevelsen att äta tillsammans.

Då man gör matinköp är situationen en annan och då kommer informationen om livsmedlens ursprung tydligare fram.

- I butiken tänker man mer och noggrannare på ursprunget, konstaterar Teija Ahonen-Ali från Esbo.

Stort utbud och priset lockar

Snabbmatsrestauranger har den största ökningen i omsättning i hela restaurangbranschen. Förra året låg ökningen på nästan sju procent. Tillväxten för restauranger med utskänkningsrättigheter var bara hälften så stor.

På hösten gör ännu en snabbmatskedja entré i Finland, nämligen Taco Bell. Att snabbmat är populärt beror delvis på att utbudet är brett och det finns något för alla.

- Förutom pizza och hamburgare har det kommit nya typer av restaurang- och kafékoncept som erbjuder mat snabbt och enkelt. Variationen och utbudet är större än tidigare och människor söker nya sorters smaker och upplevelser, säger Mari Niva.

Taco vid Taco Bell.
På hösten blir snabbmatsutbudet ännu större då Taco Bell öppnar i Finland. Taco vid Taco Bell. Bild: / All Over Press snabbmat,taco,Taco Bell

Att äta ute har blivit mera alldagligt och det kan hända att man gör ett spontanbesök till en restaurang.

- Särskilt i stora städer finns det gott om alternativ. Det relativt billiga priset på snabbmat påverkar också på populariteten.

Strävan efter förmånliga priser är också orsaken till att kedjor i Finland inte använder lokala råvaror. Restaurangernas till stor del konstanta produktutbud förutsätter också tillgång till stora mängder råvaror.

- Om snabbmat profilerades som närproducerat skulle säkrandet av tillgång till råvaror kräva en helt annan typ av logistikkedja.

Kundernas ökade intresse kan leda till bättre information

Det är trots allt möjligt att matens ursprung blir allt viktigare också i snabbmatsrestauranger. Inhemskt och närproducerat är aspekter som lyfts upp mer och mer i matbutikernas marknadsföring.

- Det är möjligt att det blir vanligare också i restauranger. Då kan det uppstå press på att också snabbmatsrestaurangerna ska berätta mera om varifrån maten kommer, säger Niva.

Vid Turism- och Restaurangförbundet MaRa efterlyser man klarare regler och bättre information från detaljhandelns sida.

- Vanligen berättar personalen om råvarornas ursprung om de vet. Men det är inte alltid så klart. Det är vanligt att djur bor i ett land, slaktas i ett annat och blir till mat i ett tredje, säger vd Timo Lappi.

Som kund har du ändå rätt att veta varifrån din mat härstammar och det är möjligt att öppenheten ökar i takt med att kunderna blir mera intresserade.

Vid Hesburger får man dagligen frågor om ifall råvarorna är inhemska. McDonald’s har å sin sida lanserat en webbplats där man får ställa frågor om deras mat och råvaror.

- Det är klart att går åt det hållet. Kunderna blir mer intresserade och vill veta varifrån maten kommer och vill kanske undvika vissa länder, säger Lappi.

Artikeln är skriven utgående från Yle Uutisets text av Elina Äijö.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes