Hoppa till huvudinnehåll

Bärgningschauffören bärgar mest bilar – men också ett och annat piano

Roger Frejborg.
Roger Frejborg väntar sej många uppdrag under soliga sommardagar. Roger Frejborg. Bild: Yle/Sofia Strömgård Bärgningstjänst,roger frejborg

Roger Frejborg från Borgå har arbetat inom bärgningsbranschen i över trettio år, och han har hunnit bärga en hel del bilar men också pianon och en död älg.

Redan innan Roger Frejborg fick körkort hjälpte han sin pappa Tor på arbetet. Bärgningstjänst Frejborg grundades 1974 och Roger Frejborg har arbetat med att bärga bilar i över trettio år.

2003 tog Roger Frejborg över efter sin pappa, och för honom var det självklart att fortsätta med verksamheten.

– Jag har nog inte gjort något annat än att bärga bilar så det var självklart att jag skulle ta över.

Mycket har hänt under dessa år, men bilarna rullar fortfarande på fyra hjul, konstaterar Frejborg.

Den största förändringen är elektroniken som numera är en självklar del i en bil. Om en bil går sönder undersöks den i första hand med en dator.

Geting i hjälmen

Mängden jobb är ändå densamma. På sommaren är det mycket folk i rörelse vilket i sin tur gör att en hel del olyckor sker.

– Igår var det en flicka som fick en geting in i hjälmen då hon körde på sin moped, och så körde hon av vägen, säger Frejborg.

På vintern behöver man inte vara rädd för getingar, men däremot ska man akta sig för halka.

– På vintern är det halt och eländigt. Kölden tar ut sin rätt på bilen och batteriet kan bli tomt.

Bilen bärgas med några knapptryck

På gården finns en hel del illa medfarna bilar med krossade vindrutor och tillbucklade kofångare. Bärgningsbilar i flera olika storlekar står parkerade på rad och Roger Frejborg bestämmer sig för den minsta bärgningsbilen då det blivit dags att demonstrera hur en bärgning går till.

Ylebilen bärgas.
Ylebilen bärgas. Ylebilen bärgas. Bild: Yle/Sofia Strömgård Bärgningstjänst,bilbärgning

Bärgningsbilen backar först så att den står alldeles nära redaktionsbilen. En bom rullar ner och två armliknande stänger rullar in under bilen. Bilen lyfts upp litegrann och sedan läggs en rem om vardera sidan av bilen.

– Sedan är det bara att åka iväg!

Frejborg sköter allt jobb med en liten fjärrkontroll med knappar. Bärgningsbilen lastar på bilen alldeles själv.

– Man behöver i princip inte stiga ut ur bilen för att sköta jobbet. För trettio år sedan stod man och drog i spakar och kopplingarna till vinschen var mekaniska. Nu blir man bara trött i tummen.

En älg, pianon och båtar

Under sina år i branschen har Roger Frejborg inte bara bärgat bilar, även om det är det överlägset vanligaste bärgningsobjektet.

Under en älgjakt hade jägaren som stått på passet i flera år funderat vad han väl skulle göra med älgen om han sköt någon.

Uroshirvi tallustelee pellolla.
Hur ska man transportera iväg en skjuten älg? Arkivbild. Uroshirvi tallustelee pellolla. Bild: Yle, Kimmo Ohtonen älg

En vacker dag kom det faktiskt en älg som jägaren sköt och då tvingades han fundera ut hur han skulle transportera älgen hem. Det slutade med att bärgningstjänst Frejborg kom till undsättning.

– Vi fick komma och vinscha upp älgen från motorvägen.

Roger Frejborg har också fått vinscha upp pianon och båtar.

– Det är allt mellan himmel och jord som händer och sker i bärgningsbranschen.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland