Hoppa till huvudinnehåll

Miljöminister Tiilikainen lovar inga subventioner för elbilar

Kimmo Tiilikainen kova talous
Kimmo Tiilikainen intervjuades av Yle på Suomiareena. Kimmo Tiilikainen kova talous Bild: Janne Lindroos / Yle Kimmo Tiilikainen

Bostads-, energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen (C) menar att det är osannolikt att Finland skulle gå in för en liknande modell som Norge har med kraftiga subventioner för elbilar.

Enligt regeringens energi- och klimatstrategi ska Finland minska utsläppen med 6 ton fram till år 2030. En del av målet är att det senast då ska finnas 250 000 elbilar och 50 000 gasdrivna bilar. Också användningen av biogas ska öka.

- Utvecklingen är så snabb att vi har möjlighet att överskrida de målsättningarna, säger Tiilikainen till Yle.

I Norge kämpar regeringen för lägre utsläppsnivåer genom att satsa stort på kraftiga subventioner för att höja andelen elbilar på gatorna, vid sidan av ökningen av biobränslen.

Elbilarna är helt momsbefriade och norska elbilsägare kan till exempel parkera gratis på offentliga platser, har rätt att köra i bussfiler, betalar inga vägtullar och kan ofta ladda bilen gratis.

Norgemodellen "otroligt dyr"

Kimmo Tiilikainen ser det inte som sannolikt att Finland skulle ta i bruk den norska modellen där man ger finansiellt stöd för köp av elbilar.

- Det köpstöd som Norge använder är otroligt dyrt. Vi har reserverat på sin höjd 20 miljoner euro per år för att minska utsläppen från trafiken. Att de enbart skulle vara reserverade för subventioner kan man inte räkna med.

Laddning av elbil
Laddning av elbil Bild: Yle/Roger Källman elbilar,laddstation

Enligt Tiilikainen funderar man nu på alla möjliga alternativ eftersom tidsramen för att minska utsläppen är snäv. Jämfört med 2005 ska utsläppen år 2030 vara dubbelt lägre, och omkring 60 procent lägre än år 2015.

- Därför behöver vi elbilar i persontrafiken, men det är en lång väg. Snabbaste sättet att minska trafikutsläppen är att gå över till utsläppsfria biobränslen som grund för de tre miljoner bilar vi för tillfället har.

Den ursprunglig artikeln är skriven av Tero Valtanen på Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes