Hoppa till huvudinnehåll

Taxiförbundet i Helsingfors: Uber tänker knappast följa ny lagstiftning heller

Taxibilar i kö
Både taxiförbundet och myndigheterna anser att Ubers verksamhet bryter mot finsk lag. Taxibilar i kö Bild: YLE/Christoffer Gröhn centralstationen

Färdtjänsten Uber har ofta nämnts i rättshandlingar under den tid som företaget verkat i Finland. Både företaget och dess förare anses av finska myndigheter idka olovlig taxiverksamhet medan företaget talar om tjänster och bytesekonomi.

I veckan meddelade företaget att man tar paus från den finska marknaden i väntan på den nya taxilagstiftningen som träder i kraft nästa år. Uber skriver i ett inlägg på företagets blogg att man "med glädje väntar på lagändringen som öppnar för en ljus framtid för Uber".

Helsingin Taxiautoilijat ry, Taxiförbundets lokalförening i Helsingfors tror inte att Uber har några planer på att följa den nya lagstiftningen bättre än den nuvarande.

Taxichauffören Kaj Rönnholm tittar ut genom fönstret i sin taxi
Kaj Rönnholm är taxiföretagare och vice ordförande för Helsingin Taxiautoilijat ry. Taxichauffören Kaj Rönnholm tittar ut genom fönstret i sin taxi Bild: Yle/ Karin Filén taxichaufför

– Den nya lagstiftningen kräver precis som nu tillstånd av både företagare och förare, och jag tror inte att de har något intresse av att skaffa tillstånd i framtiden heller, säger Kaj Rönnholm som är vice ordförande för taxiförbundet i Helsingfors.

Pressade priser

Ubers trumfkort i konkurrensen om kunderna är först och främst priset, och Rönnholm säger att den nivån inte vore möjlig ifall företaget skulle följa lagstiftningen.

– De betalar mindre skatter och har inte de försäkringar som krävs av taxiföretagare.

De chaufförer som kör för Uber använder egna bilar utan taxamätare och Uber anser inte att de står i ett anställningsförhållande till företaget, därför betalar man inte heller arbetsgivaravgifter.

A och O för konsumenten

Den nya lagstiftningen gällande taxitrafik träder i kraft i juli 2018. Elina Thorström från Trafik- och kommunikationsministeriet säger att konsumenterna särskilt bör fästa uppmärksamhet vid en sak.

– Priset. I och med förändringen så finns det inte längre något pristak så det lönar sig att fråga före resan inleds.

På ministeriet önskar man att förändringarna ger konkurrens som gagnar konsumenterna i form av ett rikare utbud av tjänster i olika prisklasser. Men det har lämnats en nödbroms i den nya lagen som myndigheterna kan dra i ifall priserna skenar iväg.

– Ifall taxipriserna stiger orimligt mycket i förhållande till konsumentpriserna överlag och kostnaderna för taxibranchen kan Trafiksäkerhetsverket Trafi införa pristak.

Läs också

Huvudstadsregionen

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen