Hoppa till huvudinnehåll

Nytt passagerarrekord för Wasaline

Wasa Express på väg över Kvarken till Umeå.
Wasa Express på väg över Kvarken till Umeå. Wasa Express på väg över Kvarken till Umeå. Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarkenfärja

I början av juni ökades det högsta antalet tillåtna passagerare ombord på Wasa Express från 850 till 915 personer. Och på torsdagsmorgonen avgick färjan för första gången fullbokad till Umeå.

- Vi har folk i kö för att få biljetter just nu och tvingades igår berätta för åtskilliga hugade resenärer att det inte finns plats ombord, säger Peter Ståhlberg som är rederiets vd.

Det var en mindre renoveringen ombord som gjorde det möjligt att öka maximiantalet passagerare. Och hade Wasa Express haft plats för tusen passagerare hade fartyget idag avgått med tusen passagerare ombord, hävdar Ståhlberg.

Högsäsong och semestertider förklarar naturligtvis siffrorna till en del, men enligt Ståhlberg handlar det om mer än så.

- Jag tycker vi har visat att det finns ett bestående behov av den här trafiklinjen och att också en ny färja skulle bära sig.

Även bildäck har varit fullt under hela den pågående månaden.

Svenskarnas andel ökar stadigt

För bara några år sedan gick trafiken mestadels i en riktning - de finländska passagerarna var betydligt fler och rederiet kämpade för att locka fler svenskar ombord.

Kvällsavgången från Umeå på torsdag kommer att ha drygt 800 passagerare ombord.

- Där ser vi ju att det verkligen äntligen har lossnat, nu är svenskarna som reser med oss fler än någonsin, säger Peter Ståhlberg.

Ett porträtt av Peter Ståhlberg.
Peter Ståhlberg, vd Wasaline. Ett porträtt av Peter Ståhlberg. Bild: Yle / Axel Brink Wasaline,peter ståhlberg

Han är övertygad om att det har lönat sig att satsa stort på marknadsföringen.

- Vi har dragit in mer än budgeterat på både passagerar- och fraktsidan, men samtidigt också överskridit vår budget vad gäller marknadsföringen. Och jag vill alltså mena att det bär frukt.

I år har Wasaline marknadsfört sig med tv-reklam i stora delar av Västerbotten, men även i helt nya delar av Finland.

- Vi syns på tv-skärmar i Tammerfors, Jyväskylä och Björneborg till exempel, och även det tycks löna sig, säger Ståhlberg.

Ståhlberg hoppas att det ska finnas förståelse från ägarna, det vill säga städerna Vasa och Umeå, för att rederiet valt att satsa så stort på marknadsföringen.

- Siffrorna talar sitt klara språk och det hoppas jag man kommer att kunna se.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten