Hoppa till huvudinnehåll

Åkerier kräver samma förtur som bussarna på färjorna

Bilar på en landsvägsfärja
Bilar på en landsvägsfärja Bild: Yle/Johanna Ventus färja,landsvägsfärja,bilar

Åkerier och intressebevakare inom branschen önskar att förtursreglerna på skärgårdsfärjorna kunde göras gynnsammare för lastbilar i yrkestrafik. De vill kunna köra ombord i sista minuten, alldeles som bussarna.

Lastbilsförarna arbetar ständigt med ett pressat körschema och varje minut är värdefull. Därför kan en försening på några minuter innebära att en lastbilsförare kan tvingas stå mer än en timme vid ett färjefäste i skärgården.

Röda lappen hjälper inte om röda lampan lyser

Tomi Fredriksson i Nagu kör olika typer av transporter i skärgården. Han har den röda förtursskylten i vindrutan, men om han inte hinner i tid till färjefästet och fordonen med förtursskylt redan åkt ombord och det röda trafikljuset tänts, så måste han vänta på nästa färja trots att den inom kort avgående färjan ännu är kvar vid färjefästet. Om en buss eller en taxi kommer på samma vis in mitt under pågående lastning, så får den nog åka ombord.

Fredriksson tycker att det är orättvist att den kommersiella persontrafiken prioriteras högre än varutransporterna. Han gör åtta till tolv överfarter per dygn med färjorna, men den här dagen blir det 14 gånger. Denna eftermiddag är han på väg från Pargas mot Nagu. Lasten består av fiskfoder som han lastat i Åbo. De längsta turerna går till Mossala och då kan det bli fem överfarter med färjor ena vägen.

Måste övernatta i hytten

Om Fredriksson missar en färja, så kan det innebära att han får vänta en och en halv timme vid ett färjefäste. Arbetsdagarna kan bli långa, men arbetstiden är begränsad till 15 timmar per dygn enligt lagen, så det har hänt att han varit tvungen att övernatta i hytten. Rödljusen finns till för att vid behov stoppa turister och släppa oss ombord, säger Fredriksson.

Dyrt för skärgården

På åkeriföretagarnas förening i västra Finland önskar man att varutransporterna skulle få köra ombord med samma villkor som bussar och taxibilar som är i persontrafik. Tero Siitonen som jobbar på föreningen säger att lastbilarna aldrig åker över för ros skull utan att de alltid kör på varor för någon kund.

Det är också en kostnadsfråga för näringslivet och för dem som är bosatta i skärgården, då transporterna inte fungerar ordentligt, så ökar det på kostnaderna. Det gynnar ingen och skärgården borde stödas så att den förblir livskraftig, säger Siitonen.

Han säger att det skulle vara på sin plats med nya bestämmelser i vägtrafiklagen som håller på att beredas. Alltså att alla åkerier skulle automatiskt ha förtur för sina transporter. Då skulle branschen stå på samma linje som busstrafiken. Det skulle gynna transporterna till och från skärgården och bidra till sänkta transportkostnader. Också byråkratin skulle minska då det inte längre skulle finnas behov av en återkommande ruljangs med ansökningar om förtursskyltar.

Köpmannen: skärgården är eget val

Jörgen Eklund är köpman i Nagu och i Korpo. Han tycker att transporterna till öarna nog fungerat rätt bra hittills och köper inte helt argumenten om att transporterna skulle vara så dyra.

– Det är klart att det är dyrare frakter 60 kilometer från Åbo mot skärgården än in mot landet, men orsaken är helt enkelt tiden som åkerierna räknar med och frågan är om det är rätt eller fel. Det är inte alltid klart att det är så mycket dyrare frakter som vissa åkerier vill påstå. Det är helt klart att vi borde få fast vägförbindelse för att vara jämställda, men vi har själv valt att vara företagare här i skärgården.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland