Hoppa till huvudinnehåll

Danska privatkunder missnöjda med Nordea - byter bank

Nordeas logotyp
Nordeas logotyp Bild: Yle, Antti Lempiäinen Nordea,Logotyp

Det finns ett utbrett missnöje mot Nordea bland de danska kunderna, skriver Dagens Industri.

I fjol lämnade 25 000 privatkunder Nordeuropas största finansservicekoncern, och i våras medgav banken att flykten tilltar.

Året innan var de missnöjdas andel av kunderna 22 procent.

Kunderna är i allt högre grad missnöjda med den service de får vid banken och var tredje dansk kund överväger på allvar att byta bank, visar den utredning som tidningen Børsen rapporterar om.

- Studien visar att Nordeas egna kunder oftare pratar negativt om banken än positivt, och då är inte ens de som redan lämnat banken medräknade, säger Henrik Christensen Feindor, administrativ direktör på Analyse Danmark, till Børsen.

En dansk kund säger att man som kund nästan känner sig vara i vägen då man försöker få service.

Vid Nordea uppger man att kundernas missnöje mot servicen har uppmärksammats. Bland annat har antalet anställda i kundtjänsten utökats.

Undersökningen genomfördes av mätinstitutet Analyse Danmark besvarades av 6 602 danska bankkunder.

Problem också i Sverige och Finland

Nordea har problem också i Sverige och Finland.

Svenska LO-facken Kommunal och Handels har hotat med att föra över tillgångarna till annan bank om Nordea flyttar huvudkontoret från Sverige till Danmark eller Finland.

Svensk kvalitetsindex har tidigare placerat Nordea i bottenskiktet när man mätt bankkundernas kundnöjdhet, skriver Expressen.

I höstas visade en bank- och finansieringsutredning gjord av EPSI Rating i Finland att privatkundernas tilltro till Nordea rasat.

På en skala av 100 fick Nordea indexet 65,1 i kundnöjdhet av de finländska kunderna - det var ett fall med 6,7 poäng på ett år.

Då det gällde kundtrogenheten var raset 12,3 indexpoäng.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes